Dovolil bych si s váženým kolegou nesouhlasit... přece jenom už nějakých dvanáct roků praxe v médiích mám za sebou :). "Pravdivost" (P.R.avdivost :-) je ošidná - nejde jenom o to, co bylo napsáno, ale také to, co napsáno nebylo; plus, jakým způsobem věci byly napsány. PR články nejsou nějak zásadně nepravdivé (přece jenom zákon o klamavé reklamě zde je a není bezzubý), ale: a) PR článek zamlčí nevýhody produktu či služby, zmíní pouze výhody (čili je "zcela pravdivý") b) PR článek obratně pracuje s jazykem a používá různé přívlastky, které rovněž nesnižují pravdivost článku, pouze jej "zabarvují" ve prospěch daného produktu, firmy či služby. Pokud se chyby v bodě a) dopustí novinář v novinářském, "ne-PR" článku, je to od něj neodpustitelná chyba; s chybou v bodě b) se setkáváme často a zřejmě je to případ i této debaty (autor si "dovolil" vyjádřit své nadšení a byl přemoudřelým interneťákem, který všude byl nebo o všem aspoň četl pokárán). Proto musí být PR důsledně oddělováno a označováno - ostatně, je na to další zákon, tentokrát tiskový, a opět není bezzubý. (Například masmédia, zejména TV, je v tomto směru pod ustavičnou kontrolou a nejrůznějších pokut či postihů bylo rozdáno nepočítaně). Jinak bych prosil o trošku tolerance ze strany internetových vševědů. Chápu, že pro řadu z nás je koupě ledničky přes Internet zcela banální věcí, kterou děláme denně, ale 99% uživatelů Internetu vůbec neví, že to je možné a jsou za takovéto články vděční. (Např. dnes se mě kdosi neznámý v mailu dotázal, jak si má stáhnout z Internetu soubor - fakt!). Podle čtení jiných internetových médií se i tam vyskytují opovržlivé reakce typu "to už nemáte o čem psát" na jakýkoli článek, který něco vysvětluje začátečníkům... ----- Original Message ----- From: "Karel Panek" <karel.panek@empyreum.cz> To: <reklama@nawebu.cz> Sent: Monday, October 29, 2001 11:05 PM Subject: Re: PR clanky na zive.cz > Ja si osobne nemyslim, ze je nejak zvlast nutne rozlisovat PR clanky od > recenzi (v kontextu internetovych technologii, sluzeb). Vpodstate > jedinym skutecne objektivnim kriteriem je podle meho nazoru pravdivost > ci nepravdivost poskytnutych informaci. Je prirozene, ze lide pisou do > PR clanku ,,to nejlepsi``. Z dlouhodobeho hlediska jim ale jiste nemuze > nic uskodit vice nez obelhavani potencialnich zakazniku nebo klientu; na > druhe strane vetsina ucastniku teto konference jiste zna pocity tvurcu, > o nichz nekdo ,,neinformovany`` napsal vecne nespravny clanek ci > recenzi. > Kazdy svepravny clovek (rozumejte clovek, ktereho lze marketingove > ,,zacilit``) jiste rozlisuje puvod ziskanych informaci; jak s nimi > nalozi je jeho zodpovednost a ja osobne necitim potrebu kohokoliv teto > zodpovednosti zbavovat (upozornenim: "tohle neber tak vazne, ctenari, to > je _jenom_ promo"). > Karel Panek > > -------------------------------------------------------------------------- > Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni: http://reklama.nawebu.cz/
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 27. 06. 2002, 17:52 CEST