Re: PR clanky na zive.cz

From: Hlavenka Jiri (jiri.hlavenka@cpress.cz)
Date: 29. 10. 2001, 23:49 CET


Dovolil bych si s váženým kolegou nesouhlasit... přece jenom už nějakých
dvanáct roků praxe v médiích mám za sebou :).
"Pravdivost" (P.R.avdivost :-) je ošidná - nejde jenom o to, co bylo
napsáno, ale také to, co napsáno nebylo; plus, jakým způsobem věci byly
napsány. PR články nejsou nějak zásadně nepravdivé (přece jenom zákon o
klamavé reklamě zde je a není bezzubý), ale:
a) PR článek zamlčí nevýhody produktu či služby, zmíní pouze výhody (čili je
"zcela pravdivý")
b) PR článek obratně pracuje s jazykem a používá různé přívlastky, které
rovněž nesnižují pravdivost článku, pouze jej "zabarvují" ve prospěch daného
produktu, firmy či služby.
Pokud se chyby v bodě a) dopustí novinář v novinářském, "ne-PR" článku, je
to od něj neodpustitelná chyba; s chybou v bodě b) se setkáváme často a
zřejmě je to případ i této debaty (autor si "dovolil" vyjádřit své nadšení a
byl přemoudřelým interneťákem, který všude byl nebo o všem aspoň četl
pokárán).
Proto musí být PR důsledně oddělováno a označováno - ostatně, je na to další
zákon, tentokrát tiskový, a opět není bezzubý. (Například masmédia, zejména
TV, je v tomto směru pod ustavičnou kontrolou a nejrůznějších pokut či
postihů bylo rozdáno nepočítaně).

Jinak bych prosil o trošku tolerance ze strany internetových vševědů. Chápu,
že pro řadu z nás je koupě ledničky přes Internet zcela banální věcí, kterou
děláme denně, ale 99% uživatelů Internetu vůbec neví, že to je možné a jsou
za takovéto články vděční. (Např. dnes se mě kdosi neznámý v mailu dotázal,
jak si má stáhnout z Internetu soubor - fakt!). Podle čtení jiných
internetových médií se i tam vyskytují opovržlivé reakce typu "to už nemáte
o čem psát" na jakýkoli článek, který něco vysvětluje začátečníkům...


----- Original Message -----
From: "Karel Panek" <karel.panek@empyreum.cz>
To: <reklama@nawebu.cz>
Sent: Monday, October 29, 2001 11:05 PM
Subject: Re: PR clanky na zive.cz


> Ja si osobne nemyslim, ze je nejak zvlast nutne rozlisovat PR clanky od
> recenzi (v kontextu internetovych technologii, sluzeb). Vpodstate
> jedinym skutecne objektivnim kriteriem je podle meho nazoru pravdivost
> ci nepravdivost poskytnutych informaci. Je prirozene, ze lide pisou do
> PR clanku ,,to nejlepsi``. Z dlouhodobeho hlediska jim ale jiste nemuze
> nic uskodit vice nez obelhavani potencialnich zakazniku nebo klientu; na
> druhe strane vetsina ucastniku teto konference jiste zna pocity tvurcu,
> o nichz nekdo ,,neinformovany`` napsal vecne nespravny clanek ci
> recenzi.
> Kazdy svepravny clovek (rozumejte clovek, ktereho lze marketingove
> ,,zacilit``) jiste rozlisuje puvod ziskanych informaci; jak s nimi
> nalozi je jeho zodpovednost a ja osobne necitim potrebu kohokoliv teto
> zodpovednosti zbavovat (upozornenim: "tohle neber tak vazne, ctenari, to
> je _jenom_ promo").
> Karel Panek
>
> --------------------------------------------------------------------------
> Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni: http://reklama.nawebu.cz/



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 27. 06. 2002, 17:52 CEST