mereni navstevnosti (bylo: reklama na mobilmanii)

From: Marek Prokop (mprokop@prokopsw.cz)
Date: 03. 12. 2002, 11:36 CET


Hlavenka Jiri [SMTP:jiri.hlavenka@cpress.cz] napsal:
> Dnes používaná měření návštěvnosti webů
> nejsou dobrá. Nezohledňují pravidelné
> a náhodné čtenáře - čtenář, který navštěvuje
> dané médium denně a stráví na něm hodinu
> je v číslech zastoupen jako "1 kus", stejně
> jako ten, který webem omylem proletí na
> základě nějakého polofalešného banneru.

Rekl bych, ze mereni navstevnosti vychazeji z moznosti webu a 
protokolu HTTP a "dnes" jsou stejna jako byla vcera a jako budou 
zitra, protoze nic jineho v ramci danych omezeni vymyslet nejde.

Kdyz chcete odlisit "pilne" ctenare od nahodnych navstevniku, 
kteri odejdou po shlednuti jedne stranky, sledujte pomer PV/UIP. 
Vernost ctenaru indikuje pomer UIP1/UIP2, kde UIP1 je UIP za 
delsi casove obdobi (treba mesic, nebo tyden) a UIP2 jsou UIP za 
kratsi obdobi (zpravidla den). Pokud jste schopni odhadnout 
pocet unikatnich navstevniku s vyssi presnosti, nez nabizi UIP 
(napr. kombinaci IP, cookies a dalsich udaju), pouzijete misto 
UIP unikatni navstevniky.

Vse lze jeste zpresnenit filtrovanim urcitych stranek ze sumy 
PV, zahrnutim referreru (ktere do urcite miry indikuji 
nove/stare navstevniky), atd.  Pro webovy magazin muze byt napr. 
zajimavy ukazatel zalozeny na podilu poctu shlednuti clanku v 
sume vsech zhlednutych stran a totez lze udelat i pro diskuse 
pod clanky. Podminkou pro tyto pokrocilejsi statistiky je ale 
dobra znalost daneho weboveho mista.

Naopak bych se vubec nesnazil uvazovat o tom, zda na webu nekdo 
stravi hodinu, ci jakoukoli jinou dobu. To proste zmerit nijak 
nejde a mnohokrat jsem si overil, ze sebedokonalejsi odhady 
(zalozene vetsinou na mereni doby mezi nactenim dvou stranek 
"stejnym" navstevnikem) nedavaji ani zbla smyslu.

Zdravi,

Marek Prokop



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 03. 12. 2002, 11:42 CET