Dobrý den, dovolím si mírně oponovat, zásadní nesouhlas je v tom "vyprodán za protihodnotu". Výměnný systém samozřejmě nabízí jakousi protihodnotu (banner za banner, vlastní propagace za cizí propagaci), ale všichni vnímáme, jak to s "hodnotou této protihodnoty" je: nesrovnatelně níže, než kdyby se platilo penězi. Internet má svá specifika, která nemůžeme poměřovat tím, co známe z jiných médií. Když v časopisu není stránka reklamy, je tam místo toho článek, nebo případně také reklama "na sama sebe". Když se na web site prodá, řekněme, 20% impresí, tak už z technických důvodů je obtížné (a nikdo to nepoužívá), aby se ze zbývajících 80% na stránce nezobrazoval žádný banner. Tj. "raději výměnovka než nic". Navíc, protože Internet je stále v rychlém růstu, dává pro provozovatele velký smysl se sebepropagovat - každý den se na Internetu objeví (řekněme) tisíc nových lidí, tisíc potenciálních návštěvníků webu, kteří na něm nikdy předtím nebyli a které je nutno nasměrovat na naši službu. Proto je sebepropagace u internetových médií i služeb tak důležitá; navíc většina z nich už patří rozsáhlejším "konglomerátům" s desítkami služeb, objevují se nové a tak je stále co propagovat. Ale vyprodanost se skutečně musí měřit pouze za peníze - ani "vyprodanost" např. za barter za konektivitu už není úplně čistá vyprodanost. Článek diskutuje především o tom, kolik se dostává do internetového reklamního průmyslu peněz - a je jich zatím velice málo na to, aby se oblast dobře živila. Tím, že budeme aplikovat různá měřítka virtuální vyprodanosti (znám případ, kdy si dva významné servery vyměnily reklamu a navzájem si ji nafakturovaly, šlo o mnohamiliónové částky, aby se oba před svými investory, resp. potenciálními investory mohly prokázat vysokými obraty). Mimochodem v USA o tomto probíhá docela podobná diskuse. Zde, protože nebyl (dnes už je) nedostatek hotovosti, si internetové firmy navzájem u sebe kupovaly reklamu a platily za to penězi - nemuselo jít nutně u barterové dohody, ale ve skutečnosti se peníze točily jen "uvnitř", nešly "zevnitř ven", ale internetový reklamní trh vykazoval vysoké sumy, které opticky vzbuzovaly dojem, že to celé bezvadně funguje. Nyní už některé analytické firmy se pokusily oddělit zrno od plev a zjistily, že 50-70% této inzerce se vlastně točilo uvnitř Internetu a bublina opět o něco splaskla. ----- Original Message ----- From: "Martin Kopta" <martin.kopta@garcon.cz> To: <reklama@nawebu.cz> Sent: Thursday, July 19, 2001 3:59 AM Subject: az moc reklamy ---> Bonjour, napsal jsem v minulem prispevku o clanku pana Hlavenky http://www.zive.cz/H/Businessmagazin/Ar.asp?ARI=100862&CAI=2034 ze je napul pravdivy a napul manipulativni. Rad ted vysvetlim, proc si to myslim. K te pravdive polovine se nebudu vztahovat, ale o te manipulaci bych se rad vyjadril. ---> Pokud je jen 7 % reklamni plochy vyprodano, znamena to, ze zbytek je vymenny. Chci se zeptat: je to mereno ve vymennych systemech? Za co by se pak vymenovalo, kdyby toho bylo vic prodanyho? (Pokud je ve vymennem systemu 7 % vyprodano za penize, pak zbytek je vyprodan za protihodnotu! Myslim, ze tohle by si provozovatel barteroveho systemu mel uvedomovat.) ---> Pokud je jen 7 % komercniho prostoru vyprodano, proc teda porad vsude vidim tolik banneru? Nestalo by zato trochu pouvazovat a zbyvajici reklamni pozice zrusit? (Reklama vygenerovana ve vymennem systemu snizuje hodnotu reklamy komercni; komercni clenove vymennych systemu okradaji sami sebe.) ---> Jestlize je poptavka po X impresich, zvysi se poptavka desetkrat, pokud desetkrat snizite cenu? Abych se drzel metafory: pokud zemedelec vypestuje tunu redkvicek a jejich (s)potreba je jen cent, zvysi se jejich (s)potreba, kdyz je bude prodavat levneji? Nemyslim. Zaludek mam jen jeden. Kdo by za me travil? Redkvicky by mi lezly i usima. * * * >> televize dosahuji bezne az sta procent, deniky a outdoor reklamy nad 50 %, casopisy nad 30 %, billboardy byvaji take z vetsi casti obsazene - zkratka stabilni rovnovaha mezi nabidkou a poptavkou existuje vsude jinde, ale ne na Internetu. (Hlavenka) << ---> Televize muze mit vyprodano az 100 %, proste protoze ma zakonem dane mnozstvi. Ovsem tiskovina si muze mnozstvi reklamy regulovat. Jeste jsem (krome jedne vyjimky v MF Dnes) nevidel, ze by se pri nevyprodani reklamy "tiskly" vakaty. Naopak, vsechny casopisy, ktere jsem kdy lamal mely obvykle spis opacny problem. V urcitem obdobi jsme museli vymyslet, jak do daneho rozsahu propasovat vice reklamnich ploch (nekdy se to proste vyresilo zvetsenim rozsahu, ale vzdycky to nejde). Internet nebude mit vyprodano mozna nikdy. Vzdycky se da nejaka ta neobsazena imprese vygenerovat. To je ale stejny nesmysl, jako ty vakaty. Tak proc to delate? * * * >> Seznam udelal spatnou sluzbu sobe, ale i ostatnim portalum - ukazal vlastne, ze realna cena bezne bannerove reklamy na portalech je mozna jeste nize nez na "smesnych" 35 korunach za tisic zobrazeni. (dtto) << ---> V tomhle vidim manipulaci s ctenari. Seznam nesnizil cenu, protoze by si myslel, ze tu nekde je latentni poptavka. Snizil ji, aby tretahl existujici poptavku od konkurence k sobe. Az sve klienty bude mit, az s nimi posle na obed sve marketingove specialistky (viz ty na tech fotografiich), zase jim po prazdninach cenu zvedne na normal. Riziko je tu jen jedine, ze ostatni snizi sebezachovne cenu take (pokud uvidi reklamu svych klientu u konkurence, nebo pokud klienti budou poukazovat na nizsi ceny na Seznamu), a na konci prazdnin ji sebevrazedne nechaji na te nizke hodnote. Pak si uz nikdo nebude moci dovolit cenu jen tak nadsadit. (Podle me je realna hodnota buttonu na Seznamu tak maximalne 50--60 Kc per mile.) * * * ---> Emiteri reklamnich pozic by se nemeli snazit o snizovani ceny. Tim muzou jenom roztocit spiralu a nas maly cesky trh s online reklamou postihne tezka asijska krize (ne, ze by mi to vadilo). Lepsi je omezit mnozstvi nabizeneho zbozi. Mene reklamy na webu, ale za nynejsi (nebo trochu nizsi) ceny. To je muj tip. ---> Takze, lidi, nedelejte blbosti, a pamatujte, ze Kopta je placenej z reklamnich vynosu. Kdyz mu desetkrat snizite honorar, bude radsi psat o necem, cemu rozumi ;-) nekam jinam zadarmo. (Nemyslete si, pane Hlavenko, ze jsem si na Vas zasedl. Spis bych to rekl tak, ze jste jeden asi ze tri ceskych autoru, jejichz clanky na webu pravidelne ctu, a vzdycky to napisete tak, ze bych si o tom rad popovidal.) -- =M= -------------------------------------------------------------------------- Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni: http://reklama.nawebu.cz/
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 11:45 CEST