Re: az moc reklamy

From: Jiří Hlavenka (hlavenka@cpress.cz)
Date: 19. 07. 2001, 10:56 CEST


Dobrý den,
dovolím si mírně oponovat, zásadní nesouhlas je v tom "vyprodán za
protihodnotu". Výměnný systém samozřejmě nabízí jakousi protihodnotu (banner
za banner, vlastní propagace za cizí propagaci), ale všichni vnímáme, jak to
s "hodnotou této protihodnoty" je: nesrovnatelně níže, než kdyby se platilo
penězi.
Internet má svá specifika, která nemůžeme poměřovat tím, co známe z jiných
médií. Když v časopisu není stránka reklamy, je tam místo toho článek, nebo
případně také reklama "na sama sebe". Když se na web site prodá, řekněme,
20% impresí, tak už z technických důvodů je obtížné (a nikdo to nepoužívá),
aby se ze zbývajících 80% na stránce nezobrazoval žádný banner. Tj. "raději
výměnovka než nic".
Navíc, protože Internet je stále v rychlém růstu, dává pro provozovatele
velký smysl se sebepropagovat - každý den se na Internetu objeví (řekněme)
tisíc nových lidí, tisíc potenciálních návštěvníků webu, kteří na něm nikdy
předtím nebyli a které je nutno nasměrovat na naši službu. Proto je
sebepropagace u internetových médií i služeb tak důležitá; navíc většina z
nich už patří rozsáhlejším "konglomerátům" s desítkami služeb, objevují se
nové a tak je stále co propagovat.

Ale vyprodanost se skutečně musí měřit pouze za peníze - ani "vyprodanost"
např. za barter za konektivitu už není úplně čistá vyprodanost. Článek
diskutuje především o tom, kolik se dostává do internetového reklamního
průmyslu peněz - a je jich zatím velice málo na to, aby se oblast dobře
živila. Tím, že budeme aplikovat různá měřítka virtuální vyprodanosti (znám
případ, kdy si dva významné servery vyměnily reklamu a navzájem si ji
nafakturovaly, šlo o mnohamiliónové částky, aby se oba před svými investory,
resp. potenciálními investory mohly prokázat vysokými obraty). Mimochodem v
USA o tomto probíhá docela podobná diskuse. Zde, protože nebyl (dnes už je)
nedostatek hotovosti, si internetové firmy navzájem u sebe kupovaly reklamu
a platily za to penězi - nemuselo jít nutně u barterové dohody, ale ve
skutečnosti se peníze točily jen "uvnitř", nešly "zevnitř ven", ale
internetový reklamní trh vykazoval vysoké sumy, které opticky vzbuzovaly
dojem, že to celé bezvadně funguje. Nyní už některé analytické firmy se
pokusily oddělit zrno od plev a zjistily, že 50-70% této inzerce se vlastně
točilo uvnitř Internetu a bublina opět o něco splaskla.

----- Original Message -----
From: "Martin Kopta" <martin.kopta@garcon.cz>
To: <reklama@nawebu.cz>
Sent: Thursday, July 19, 2001 3:59 AM
Subject: az moc reklamy


---> Bonjour,

napsal jsem v minulem prispevku o clanku pana Hlavenky

    http://www.zive.cz/H/Businessmagazin/Ar.asp?ARI=100862&CAI=2034

ze je napul pravdivy a napul manipulativni. Rad ted vysvetlim, proc si to
myslim. K te pravdive polovine se nebudu vztahovat, ale o te manipulaci
bych se rad vyjadril.

---> Pokud je jen 7 % reklamni plochy vyprodano, znamena to, ze zbytek
je vymenny. Chci se zeptat: je to mereno ve vymennych systemech? Za co
by se pak vymenovalo, kdyby toho bylo vic prodanyho? (Pokud je
ve vymennem systemu 7 % vyprodano za penize, pak zbytek je vyprodan
za protihodnotu! Myslim, ze tohle by si provozovatel barteroveho systemu
mel uvedomovat.)

---> Pokud je jen 7 % komercniho prostoru  vyprodano, proc teda porad
vsude vidim tolik banneru? Nestalo by zato trochu pouvazovat a zbyvajici
reklamni pozice zrusit? (Reklama vygenerovana ve vymennem systemu
snizuje hodnotu reklamy komercni; komercni clenove vymennych systemu
okradaji sami sebe.)

---> Jestlize je poptavka po X impresich, zvysi se poptavka desetkrat,
pokud desetkrat snizite cenu? Abych se drzel metafory: pokud zemedelec
vypestuje tunu redkvicek a jejich (s)potreba je jen cent, zvysi se jejich
(s)potreba, kdyz je bude prodavat levneji? Nemyslim. Zaludek mam jen
jeden. Kdo by za me travil? Redkvicky by mi lezly i usima.

* * *

     >> televize dosahuji bezne az sta procent, deniky a outdoor reklamy
        nad 50 %, casopisy nad 30 %, billboardy byvaji take z vetsi casti
        obsazene - zkratka stabilni rovnovaha mezi nabidkou a poptavkou
        existuje vsude jinde, ale ne na Internetu. (Hlavenka) <<

---> Televize muze mit vyprodano az 100 %, proste protoze ma zakonem
dane mnozstvi. Ovsem tiskovina si muze mnozstvi reklamy regulovat. Jeste
jsem (krome jedne vyjimky v MF Dnes) nevidel, ze by se pri nevyprodani
reklamy "tiskly" vakaty. Naopak, vsechny casopisy, ktere jsem kdy lamal
mely obvykle spis opacny problem. V urcitem obdobi jsme museli vymyslet,
jak do daneho rozsahu propasovat vice reklamnich ploch (nekdy se to
proste vyresilo zvetsenim rozsahu, ale vzdycky to nejde). Internet nebude
mit vyprodano mozna nikdy. Vzdycky se da nejaka ta neobsazena imprese
vygenerovat. To je ale stejny nesmysl, jako ty vakaty. Tak proc to delate?

* * *

     >> Seznam udelal spatnou sluzbu sobe, ale i ostatnim portalum - ukazal
        vlastne, ze realna cena bezne bannerove reklamy na portalech je
mozna
        jeste nize nez na "smesnych" 35 korunach za tisic zobrazeni. (dtto)
<<

---> V tomhle vidim manipulaci s ctenari. Seznam nesnizil cenu, protoze by
si myslel, ze tu nekde je latentni poptavka. Snizil ji, aby tretahl
existujici
poptavku od konkurence k sobe. Az sve klienty bude mit, az s nimi posle
na obed sve marketingove specialistky (viz ty na tech fotografiich), zase
jim
po prazdninach cenu zvedne na normal.

Riziko je tu jen jedine, ze ostatni snizi sebezachovne cenu take (pokud
uvidi
reklamu svych klientu u konkurence, nebo pokud klienti budou poukazovat
na nizsi ceny na Seznamu), a na konci prazdnin ji sebevrazedne nechaji na te
nizke hodnote. Pak si uz nikdo nebude moci dovolit cenu jen tak nadsadit.
(Podle me je realna hodnota buttonu na Seznamu tak maximalne 50--60 Kc
per mile.)

* * *

---> Emiteri reklamnich pozic by se nemeli snazit o snizovani ceny. Tim
muzou jenom roztocit spiralu a nas maly cesky trh s online reklamou
postihne tezka asijska krize (ne, ze by mi to vadilo). Lepsi je omezit
mnozstvi nabizeneho zbozi. Mene reklamy na webu, ale za nynejsi
(nebo trochu nizsi) ceny. To je muj tip.

---> Takze, lidi, nedelejte blbosti, a pamatujte, ze Kopta je placenej
z reklamnich vynosu. Kdyz mu desetkrat snizite honorar, bude radsi
psat o necem, cemu rozumi ;-) nekam jinam zadarmo.

(Nemyslete si, pane Hlavenko, ze jsem si na Vas zasedl. Spis bych
to rekl tak, ze jste jeden asi ze tri ceskych autoru, jejichz clanky
na webu pravidelne ctu, a vzdycky to napisete tak, ze bych si o tom
rad popovidal.)

--
=M=


--------------------------------------------------------------------------
Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni: http://reklama.nawebu.cz/



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 11:45 CEST