az moc reklamy

From: Martin Kopta (martin.kopta@garcon.cz)
Date: 19. 07. 2001, 03:59 CEST


---> Bonjour,

napsal jsem v minulem prispevku o clanku pana Hlavenky 

    http://www.zive.cz/H/Businessmagazin/Ar.asp?ARI=100862&CAI=2034

ze je napul pravdivy a napul manipulativni. Rad ted vysvetlim, proc si to 
myslim. K te pravdive polovine se nebudu vztahovat, ale o te manipulaci 
bych se rad vyjadril.

---> Pokud je jen 7 % reklamni plochy vyprodano, znamena to, ze zbytek 
je vymenny. Chci se zeptat: je to mereno ve vymennych systemech? Za co 
by se pak vymenovalo, kdyby toho bylo vic prodanyho? (Pokud je 
ve vymennem systemu 7 % vyprodano za penize, pak zbytek je vyprodan 
za protihodnotu! Myslim, ze tohle by si provozovatel barteroveho systemu 
mel uvedomovat.)

---> Pokud je jen 7 % komercniho prostoru  vyprodano, proc teda porad 
vsude vidim tolik banneru? Nestalo by zato trochu pouvazovat a zbyvajici 
reklamni pozice zrusit? (Reklama vygenerovana ve vymennem systemu 
snizuje hodnotu reklamy komercni; komercni clenove vymennych systemu 
okradaji sami sebe.)

---> Jestlize je poptavka po X impresich, zvysi se poptavka desetkrat, 
pokud desetkrat snizite cenu? Abych se drzel metafory: pokud zemedelec 
vypestuje tunu redkvicek a jejich (s)potreba je jen cent, zvysi se jejich 
(s)potreba, kdyz je bude prodavat levneji? Nemyslim. Zaludek mam jen 
jeden. Kdo by za me travil? Redkvicky by mi lezly i usima.

* * *

     >> televize dosahuji bezne az sta procent, deniky a outdoor reklamy 
        nad 50 %, casopisy nad 30 %, billboardy byvaji take z vetsi casti 
        obsazene - zkratka stabilni rovnovaha mezi nabidkou a poptavkou 
        existuje vsude jinde, ale ne na Internetu. (Hlavenka) <<

---> Televize muze mit vyprodano az 100 %, proste protoze ma zakonem 
dane mnozstvi. Ovsem tiskovina si muze mnozstvi reklamy regulovat. Jeste 
jsem (krome jedne vyjimky v MF Dnes) nevidel, ze by se pri nevyprodani 
reklamy "tiskly" vakaty. Naopak, vsechny casopisy, ktere jsem kdy lamal 
mely obvykle spis opacny problem. V urcitem obdobi jsme museli vymyslet, 
jak do daneho rozsahu propasovat vice reklamnich ploch (nekdy se to 
proste vyresilo zvetsenim rozsahu, ale vzdycky to nejde). Internet nebude 
mit vyprodano mozna nikdy. Vzdycky se da nejaka ta neobsazena imprese 
vygenerovat. To je ale stejny nesmysl, jako ty vakaty. Tak proc to delate?

* * *

     >> Seznam udelal spatnou sluzbu sobe, ale i ostatnim portalum - ukazal 
        vlastne, ze realna cena bezne bannerove reklamy na portalech je mozna 
        jeste nize nez na "smesnych" 35 korunach za tisic zobrazeni. (dtto) <<

---> V tomhle vidim manipulaci s ctenari. Seznam nesnizil cenu, protoze by 
si myslel, ze tu nekde je latentni poptavka. Snizil ji, aby tretahl existujici 
poptavku od konkurence k sobe. Az sve klienty bude mit, az s nimi posle 
na obed sve marketingove specialistky (viz ty na tech fotografiich), zase jim 
po prazdninach cenu zvedne na normal.

Riziko je tu jen jedine, ze ostatni snizi sebezachovne cenu take (pokud uvidi 
reklamu svych klientu u konkurence, nebo pokud klienti budou poukazovat 
na nizsi ceny na Seznamu), a na konci prazdnin ji sebevrazedne nechaji na te 
nizke hodnote. Pak si uz nikdo nebude moci dovolit cenu jen tak nadsadit. 
(Podle me je realna hodnota buttonu na Seznamu tak maximalne 50--60 Kc 
per mile.)

* * *

---> Emiteri reklamnich pozic by se nemeli snazit o snizovani ceny. Tim 
muzou jenom roztocit spiralu a nas maly cesky trh s online reklamou 
postihne tezka asijska krize (ne, ze by mi to vadilo). Lepsi je omezit 
mnozstvi nabizeneho zbozi. Mene reklamy na webu, ale za nynejsi 
(nebo trochu nizsi) ceny. To je muj tip.

---> Takze, lidi, nedelejte blbosti, a pamatujte, ze Kopta je placenej 
z reklamnich vynosu. Kdyz mu desetkrat snizite honorar, bude radsi 
psat o necem, cemu rozumi ;-) nekam jinam zadarmo.

(Nemyslete si, pane Hlavenko, ze jsem si na Vas zasedl. Spis bych 
to rekl tak, ze jste jeden asi ze tri ceskych autoru, jejichz clanky 
na webu pravidelne ctu, a vzdycky to napisete tak, ze bych si o tom 
rad popovidal.)

--
=M=



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 11:45 CEST