RE: Reklama pouze ustnim podanim

From: Marek Prokop (mprokop@prokopsw.cz)
Date: 16. 06. 2003, 02:28 CEST


Jarek Jesenský - adresa pro konference napsal:

> Ono je to vsechno docela pekne o cem pisete, ale rekl
> bych ze prilis naivni,

Vidite, a mne se zda naivni na tento charakter Internetu nebrat 
ohled. Kdyz uz jsem v tom citovani Cluetrain Manifestu, tak zde 
je teze 11. (s dovolenim uz nebudu prekladat):

"People in networked markets have figured out that they get far 
better information and support from one another than from 
vendors. So much for corporate rhetoric about adding value to 
commoditized products."

Povsimnete si prosim toho minuleho casu (have figured out). To 
nejsou vzdalene vize, to je realita a tudiz plati i teze 18.:

"Companies that don't realize their markets are now networked 
person-to-person, getting smarter as a result and deeply joined 
in conversation are missing their best opportunity."

> neco jako "nekomercni Internet", "svet bez reklam" a pod.

Ale kdepak. Vzdyt mne Internet zivi a zivi i me klienty, tak 
proc bych prosazoval nekomercni Internet. Naopak, Internet je 
velmi komercni, i to je jeho inherentni vlastnost, bez ktere 
principialne nemuze byt, ale ta komerce na nem funguje jinak nez 
kdekoli jinde, jako ostatne vsechno.

> Ono ustni podani slo podle mne dostatecne
> pouzivat jen v dobe omezene nabidky,

Ano, v tom se shodneme. V dobe omezene nabidky, omezeneho poctu 
prijemcu a omezene geograficke rozlohy. Zkratka, na velmi 
malych, lokalnich trzich. Proto take ono "ustni podani" na 
Internetu neni ve skutecnosti ustni.

V tom je ten vtip -- Internet dokazal technologickymi prostredky 
gigantickou soustavu trhu zmensit tak, ze se chova jako male 
trziste v zapadlem stredovekem mestecku (obrazne a zjednodusene 
receno). Je to stejny trik, ktery se povedl vlakum, autum a 
letadlum se vzdalenostmi.

> jestlize dnes chteji miliony firem vyrabet a prodavat
> miliony vyrobku, nemohou spolehat jen na neci
> dobrozdani.

Nejde o to, na co *mohou spolehat*, ale s cim *musi pocitat*. 
(Teze 20.: "Companies need to realize their markets are often 
laughing. At them." :-)

> Takze kdyz to prevedu na Internet, Vy byste zrejme
> touzil po tom, aby neexistovaly klasicke bannery,

Zda existuji klasicke bannery je mi uplne fuk. Nebavim se o mych 
touhach, ale o tom, co na Internute funguje. Vse se samozrejme 
teprve vyviji a my vsichni se to ucime. Netvrdim, ze mam patent 
na rozum a ze koncepce, ktere tu hajim, jsou bez chyby. Jenze 
bannery proste nefunguji, alespon dostatecne univerzalne ne, 
takze je treba hledat neco jineho.

Vzdyt i ti bannerovi kreativci hledaji neustale nove formy, 
protoze nefunkcnost klasickych banneru uz objevili. Jenze 
vetsinou se jejich kreativita omezuje na to, ze tu par pixelu 
pridaji, tam par uberou. V mediu, ktere narozdil od papiru nezna 
fyzicke rozmery, je to docela komicke. Spravny je asi trend k 
ruznym hram (vcetne flashovych, Pavle :-), ale chybna je IMHO 
redukce na pouhou hru cloveka s pocitacem. Kdyz hry, tak hry do 
kterych se muze zapojit vic lidi soucasne. Internet je sit a 
jestli je na nem neceho dost, tak lidi.

> jen same osobni blogy, kde by pochvala
> automaticky znamenala vyssi postaveni
> vyrobku ve vyhledavaci, a tento nejvice
> chvaleny vyrobek by si pak vsichni na svete
> kupovali?

Ano, ale opet se nejedna o me prani, nybrz o realitu. Internet 
ma potencial takto fungovat, v nekterych oborech uz takto 
funguje a v tech ostatnich bude brzy take. Teze 12.:

"There are no secrets. The networked market knows more than 
companies do about their own products. And whether the news is 
good or bad, they tell everyone. "

Zdravi,

Marek Prokop
* Novinky pro webove autory: http://www.sovavsiti.cz/weblog/ *



This archive was generated by hypermail 2.1.3 : 16. 06. 2003, 02:35 CEST