RE: kouzelny Internet?

From: Adrian Haas (adrian.haas@cinetik.cz)
Date: 29. 10. 2002, 12:07 CET


Dobry den,

ackoliv je to odborna konference o reklame, vidim, ze jiste mezery v
ekonomickem chapani internetu tu stale nekde jsou. Pokousim se odpovedet
nize:

> Myslim, ze smesujete dve ruzne veci -- velmi vseobecne
> ekonomicke zakonitosti na jedne strane se specifika konkretniho
> media na strane druhe. Ty nejzakladnejsi a nejobecnejsi
> ekonomicke zakonitosti plati asi i pro internetove podnikani, i
> kdyz bych nerekl, ze to je "zcela totez", jako pred internetem.
> Povsimnete si, ze i ti, kteri zduraznuji shody a popiraji
> rozdily, stale hovori o "nove ekonomice", cili latentne vlastne
> rozdily priznavaji. Ale budiz, financovani, rentabilita, trzni
> podily, atd. se na internetu chovaji velmi podobne az stejne,
> jako jinde.

termin "Nova ekonomika" se dnes v ucebnicich ekonomie pouziva ve spojeni
"takzvana Nova ekonomika" a slouzi k technickemu popisu jevu spojeneho s
hype - vlny, ktera se kolem technologickych firem zdvihla a kdy doslo k
nadhodnocovani akcii firem spojenych s dot technologiemi. Fakticky zadna
nova ekonomika neexistuje ani na internetu - nezmenily se ani principy,
ani procesy, pouze se zmenila rychlost a forma komunikace a s ni
souvisejicich procesu a to diky charakteru internetu. Skoda, ze u nas
zadna ucebnice ekonomie po roku 2000 dosud nevysla, kupte si na amazonu
nejakou novou anglickou.

> Zcela jina kapitola jsou ale konkretni techniky rizeni,
> marketingu, logistiky, komunikace se zakazniky, atd. To jsou
> proste charakteristiky unikatni pro kazde medium, resp. obchodni
> kanal. Neco jineho je stredoveky jarmark ve meste, moderni
> obchod na hlavni tride, zasilkovy obchod a obchod po internetu.
> Ta prostredi se lisi velmi podstatne a jakekoli uvahy o tom, ze
> maji mnoho spolecneho jsou mozna hezke teorie, avsak s mizivym
> praktickym vyznamem.

Ne prosim. Stredoveky jarmark i moderni eshop je jedno a totez - zmenila
se pouze podoba toho, jak to ve skutecnosti vypada, zmenila se rychlost, s
jakou to funguje a zmenil se dosah takove aktivity. Zakonitosti jsou
stejne jako kdykoliv pred tim.

Neni to zadna teorie - ackoliv se tomu rika teorie obchodu a logistiky, ma
to jednoduchy prakticky dopad: dozvite se, ze jak stredoveky jarmark, tak
eshop funguje stejne. Jedine, cim se to lisi, jsou formy komunikace a
logistiky. Ve stredoveku to privezl osel, dnes mozna taky osel, ale s
nakladakem. Atd. Fungovaly informacni systemy, CRM - jen se tomu tak
nerikalo, nebyly ISO certifikace - jenze to fungovalo stejne, pouze s
jinymi technickymi prostredky. Dneska to mate pouze taxonomicky utridene.
Nic vice. Plus jine formy komunikace a logistiky.


> Totez samozrejme plati i o reklamne. Kazde medium je jine. Prece
> nechcete tvrdit, ze vyvolavac na namesti, novinovy inzerat,
> billbord u dalnice, bannerova kampan na internetu a emailing se
> nicim nelisi a lze k nim pristupovat stejnym zpusobem.

Samozrejme ze je to to same. U reklamy totiz nejde o to, jaka je jeji
fyzicka forma, ale jaka je jeji ucinnost. To je zakladni nepochopeni ze
strany mnoha prodejcu reklamniho prostoru. Inzerenta v zasade nezajima,
jakou formu ma jeho inzerce, ale jaky prospech mu prinese. Pokud existuje
vzorce jeden inzerat v MF DNES = 358 vyvolavacu na namesti, pak proste jen
do vzorce dosadite aktualni ceny za inzerat a vyvolavace a vite, kde
inzerovat.

Proto se u vsech inzertnich prostoru a moznosti uvadeji nejake hodnoty,
podle kterych lze alespon castecne porovnat jednotlive moznosti mezi
sebou. Tak vite, ze inzerce v MF DNES je ve skutecnosti levnejsi, nez
kinoreklama atd.

Ke vsem zpusobum reklamy se principialne pristupuje stejnym zpusobem, lisi
se jen technicke provedeni. Vzdy si u kazde reklamy musite stanovit nebo
vedet cilovou skupinu, k niz promlouvate, vedet technicky zpusob, jakym
promlouvat atd.

Takze ano, nicim podstatnym se to nelisi - internet je reklamne stejne
medium, jako cokoliv jineho. Jen je nutne vedet ta cisla pro srovnani s
jinymi medii.


s pozdravem,

Adrian Haas
==================
Cinetik s.r.o.
adrian.haas@cinetik.cz
Your Video On Demand Network



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 29. 10. 2002, 12:08 CET