Dobry den, ackoliv je to odborna konference o reklame, vidim, ze jiste mezery v ekonomickem chapani internetu tu stale nekde jsou. Pokousim se odpovedet nize: > Myslim, ze smesujete dve ruzne veci -- velmi vseobecne > ekonomicke zakonitosti na jedne strane se specifika konkretniho > media na strane druhe. Ty nejzakladnejsi a nejobecnejsi > ekonomicke zakonitosti plati asi i pro internetove podnikani, i > kdyz bych nerekl, ze to je "zcela totez", jako pred internetem. > Povsimnete si, ze i ti, kteri zduraznuji shody a popiraji > rozdily, stale hovori o "nove ekonomice", cili latentne vlastne > rozdily priznavaji. Ale budiz, financovani, rentabilita, trzni > podily, atd. se na internetu chovaji velmi podobne az stejne, > jako jinde. termin "Nova ekonomika" se dnes v ucebnicich ekonomie pouziva ve spojeni "takzvana Nova ekonomika" a slouzi k technickemu popisu jevu spojeneho s hype - vlny, ktera se kolem technologickych firem zdvihla a kdy doslo k nadhodnocovani akcii firem spojenych s dot technologiemi. Fakticky zadna nova ekonomika neexistuje ani na internetu - nezmenily se ani principy, ani procesy, pouze se zmenila rychlost a forma komunikace a s ni souvisejicich procesu a to diky charakteru internetu. Skoda, ze u nas zadna ucebnice ekonomie po roku 2000 dosud nevysla, kupte si na amazonu nejakou novou anglickou. > Zcela jina kapitola jsou ale konkretni techniky rizeni, > marketingu, logistiky, komunikace se zakazniky, atd. To jsou > proste charakteristiky unikatni pro kazde medium, resp. obchodni > kanal. Neco jineho je stredoveky jarmark ve meste, moderni > obchod na hlavni tride, zasilkovy obchod a obchod po internetu. > Ta prostredi se lisi velmi podstatne a jakekoli uvahy o tom, ze > maji mnoho spolecneho jsou mozna hezke teorie, avsak s mizivym > praktickym vyznamem. Ne prosim. Stredoveky jarmark i moderni eshop je jedno a totez - zmenila se pouze podoba toho, jak to ve skutecnosti vypada, zmenila se rychlost, s jakou to funguje a zmenil se dosah takove aktivity. Zakonitosti jsou stejne jako kdykoliv pred tim. Neni to zadna teorie - ackoliv se tomu rika teorie obchodu a logistiky, ma to jednoduchy prakticky dopad: dozvite se, ze jak stredoveky jarmark, tak eshop funguje stejne. Jedine, cim se to lisi, jsou formy komunikace a logistiky. Ve stredoveku to privezl osel, dnes mozna taky osel, ale s nakladakem. Atd. Fungovaly informacni systemy, CRM - jen se tomu tak nerikalo, nebyly ISO certifikace - jenze to fungovalo stejne, pouze s jinymi technickymi prostredky. Dneska to mate pouze taxonomicky utridene. Nic vice. Plus jine formy komunikace a logistiky. > Totez samozrejme plati i o reklamne. Kazde medium je jine. Prece > nechcete tvrdit, ze vyvolavac na namesti, novinovy inzerat, > billbord u dalnice, bannerova kampan na internetu a emailing se > nicim nelisi a lze k nim pristupovat stejnym zpusobem. Samozrejme ze je to to same. U reklamy totiz nejde o to, jaka je jeji fyzicka forma, ale jaka je jeji ucinnost. To je zakladni nepochopeni ze strany mnoha prodejcu reklamniho prostoru. Inzerenta v zasade nezajima, jakou formu ma jeho inzerce, ale jaky prospech mu prinese. Pokud existuje vzorce jeden inzerat v MF DNES = 358 vyvolavacu na namesti, pak proste jen do vzorce dosadite aktualni ceny za inzerat a vyvolavace a vite, kde inzerovat. Proto se u vsech inzertnich prostoru a moznosti uvadeji nejake hodnoty, podle kterych lze alespon castecne porovnat jednotlive moznosti mezi sebou. Tak vite, ze inzerce v MF DNES je ve skutecnosti levnejsi, nez kinoreklama atd. Ke vsem zpusobum reklamy se principialne pristupuje stejnym zpusobem, lisi se jen technicke provedeni. Vzdy si u kazde reklamy musite stanovit nebo vedet cilovou skupinu, k niz promlouvate, vedet technicky zpusob, jakym promlouvat atd. Takze ano, nicim podstatnym se to nelisi - internet je reklamne stejne medium, jako cokoliv jineho. Jen je nutne vedet ta cisla pro srovnani s jinymi medii. s pozdravem, Adrian Haas ================== Cinetik s.r.o. adrian.haas@cinetik.cz Your Video On Demand Network
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 29. 10. 2002, 12:08 CET