Re: PR clanky na zive.cz

From: Hlavenka Jiri (jiri.hlavenka@cpress.cz)
Date: 30. 10. 2001, 20:06 CET


(doufám, že diskusi nevedeme už moc OT směrem - pokud ano, tak nechť nás
admin upozorní a budeme se bavit soukromě. Ale PR je rodná sestra reklamy
:-)).

Ten článek je myslím docela přesný. Třeba to, že se manažeři rozhodují na
základě nepřesných informací typu "mluvil jsem s támtím a támhletím" - to
mohu z praxe potvrdit :( Jen bych asi trochu rozporoval tu naději na závěr,
že s rozvojem IT bude nepřesnost informací klesat - zatím podstatně stoupá
jejich objem a "množství šumu" s ním. Nastane někdy doba, kdy vyhledávač
(třeba váš skvělý Empyreum Fulltext) na dotaz "bílé zboží" zařadí tento
zmíněný článek dolů coby málo kvalitní? :o)

K recenzentům se mně špatně vyjadřuje - je to moc široké téma, jsou
recenzenti dobří i horší, a jsou navíc produkty lépe a hůře recenzovatelné.
(Nejhůře recenzovatelné jsou produkty velmi komplikované, velmi různorodě
využitelné a pak produkty uměleckého charakteru. Např.na AlbumCity je teď
recenze na nové album Vondráčkové, že "Helena je v tuzemsku o krok napřed".
A zřejmě se najdou lidé, kteří s tím budou i souhlasit, jakkoli nám to může
připadat nepochopitelné...). Myslím ale, že recenze, které píší naši
redaktoř např. do Mobilit, jsou špičkové a mohou být použity jako velice
dobré vodítko pro koupi mobilu či služby pro kohokoli, redaktoři se umí vžít
do kůže spotřebitele - na druhé straně recenzovat internetové obchody je,
takříkajíc, o hubu...


----- Original Message -----
From: "Karel Panek" <karel.panek@empyreum.cz>
To: <reklama@nawebu.cz>
Sent: Tuesday, October 30, 2001 12:00 PM
Subject: Re: PR clanky na zive.cz


> Vazeny pane Hlavenko,
>
> ja se prave obavam, ze onomu zkresleni (v zajmu produktu ci proti nemu)
> se v zasade zabranit neda (tim nechci rici, ze neni treba se o neco
> takoveho snazit). Mnohem zajimavejsi tema je ale ona PRavdivost:
> neuplnou informaci lze povazovat za leccos, ale rozhodne ne za pravdivou
> ci nepravdivou (od urciteho okamziku uz ale lze rici, je-li produkt
> popsan dostatecne nebo ne ve vztahu ke ctenari). Na druhou stranu
> samozrejme plati, ze prakticky vsechny informace podle nichz se ridime
> (podle nichz se ridi zakaznici) jsou neuplne. Autor PR clanku (bohuzel,
> casto narozdil od autoru recenzi) si je ale dobre vedom vsech vlastnosti
> (a vetsiny s tim spojenych konsekvenci) propagovaneho produktu. Muze
> vynechat nekterou spatnou vlastnost treba i jen proto, ze se domniva, ze
> ostatni - dobre vlastnosti tuto spatnou prevazuji a ma tedy smysl si
> takovy produkt koupit nebo taky proto, ze by mu PROTEXT nauctoval 2x
> vetsi castku :). Podle mych zkusenosti (velmi malych, ve srovnani s
> Vami) je problem v tom, ze se recenzenti pokouseji posouvat do polohy
> zvlastnich lidi, kteri nechteji produkt koupit, ale chteji o nem psat a
> duveruji svoji schopnosti objektivne vec posoudit. Muj nazor je, ze
> tento pristup neni ani v nejmensim prirozeny a povazuji ho za nespravny.
> Zakaznici vsak jsou prirozeni a je prokazano, ze jsou na neuplne
> informace ,,zavedeni``.
>
> Jelikoz se domnivam, ze vetsina ucastniku teto konference chce ziskavat
> nove informace a nikoliv v kazde vete nutne nekoho osobne napadat (Petr
> Samcenko), dovoluji si pripojit podle meho nazoru zajimavy (a adekvatne
> dlouhy :)) clanek o dusledcich neuplne informace v "nasem" (ucastnikum
> konference blizkem) prostredi. Budu Vam vsem velmi vdecny za pripadne
> nazory k tomuto clanku.
>
> Karel Panek
>
> ---
> ,,The effects of Incomplete Information`` (Simon Buckingham,
> buck@dial.pipex.com)
>
> We never have had all the information needed available to always make
> the right decision, and still don't. This occurrence of imperfect
> information affects the quality of our decisions, because if we don't
> have all of the facts to hand, that decision is more likely to be made
> incorrectly.
>
> For example, managers almost always make decisions on the basis of
> non-systematic information collection ("I was talking to so and so and
> they were telling me such and such is good... I read it in the paper...
> ). Similarly as consumers we buy what is on sale in the nearest shops or
> we buy from someone because we got a leaflet through the door or they
> rang us up.
>
> It is amazing how people persist in buying products which cost the same
> but have less functionality, or cost more for the same features. This
> happens because they do not know about the alternatives. For example,
> people pay very high prices for international telephone calls because
> they are not aware that many companies offer inexpensive and easy to use
> international telephone services. Let the buyer beware.
>
> Inferior products can survive in the marketplace because of imperfect
> information. They exist, they have a presence, they advertise, they have
> a sales force out on the road, and purchasers do not know about the
> better or more appropriate alternatives.
>
> On the other hand, incomplete information also fuels brand power. Brands
> help consumers to feel more confident that they are not making the wrong
> decisions despite imperfect information (as in, you can't go wrong with
> any food from Marks and Spencer: its all good quality). Dominant
> standards such as those in the computing and telecoms industries make
> consumers feel more certain and less confused about which standard to
> purchase. These standards can even be technologically inferior, because
> this disadvantage is outweighed by the advantage of having a stable
> industry force.
>
> Because gathering and acquiring information is costly, it is imperfect.
> Typically, the more expensive the purchase, the more consumers will seek
> out full details about the product, trial it if possible, take it for a
> test-drive, find out about alternatives and such like. In such cases,
> the cost of the time and effort invested is easily
> recouped in benefit from improved purchase decisions. However, even with
> low priced items such as food, consumers have sharp instincts for
> searching out bargains. These days, we boast to our friends about what
> we saved, not what we spent.
>
> Decisions will never be perfect even if we could achieve the theoretical
> impossible and hold complete calculations of all costs, benefits and
> alternatives products and suppliers. This is the case because even with
> complete and unbiased information, different individuals are likely to
> interpret that same information in different ways depending on their
> personal upbringing, prejudices and past discoveries. As usual we need
> to determine our actions based on as much information as we can gather
> and not set policies which wrongly assume that the theoretical
> assumptions and perfections exist.
>
> That said however, enabling technologies are improving the situation by
> reducing imperfections in our information- making it easier (and
> therefore less costly) to find out more valuable information. Of course,
> information, just like the goods themselves is only as reliable as its
> source: which is why independent companies which evaluate categories of
> goods such as Which? and Best Buys for Business tend to be widely
> referred to.
>
> The Internet and electronic agents in particular are helping to provide
> consumers and purchasers with more complete information before they buy.
> That information is available from a single source called the Internet
> (lowering the costs of finding it out) and more easily searched and
> filtered using personal electronic agents which can find a certain
> product with certain features at a specified price.
>
> In conclusion, the existence of imperfect information is a negative
> thing because it means that people often buy goods which are not suited
> to their requirements or less reliable or more expensive than other
> comparable products on the market. But as enabling technologies provide
> consumers with more information in a more readily accessible form, the
> perils of information ignorance are being reduced.
> ---
>
>
> Hlavenka Jiri wrote:
> > Dovolil bych si s váženým kolegou nesouhlasit... přece jenom už nějakých
> > dvanáct roků praxe v médiích mám za sebou :).
> > "Pravdivost" (P.R.avdivost :-) je ošidná - nejde jenom o to, co bylo
> > napsáno, ale také to, co napsáno nebylo; plus, jakým způsobem věci byly
> > napsány. PR články nejsou nějak zásadně nepravdivé (přece jenom zákon o
> > klamavé reklamě zde je a není bezzubý), ale:
> > a) PR článek zamlčí nevýhody produktu či služby, zmíní pouze výhody
(čili je
> > "zcela pravdivý")
> > b) PR článek obratně pracuje s jazykem a používá různé přívlastky, které
> > rovněž nesnižují pravdivost článku, pouze jej "zabarvují" ve prospěch
daného
> > produktu, firmy či služby.
> > Pokud se chyby v bodě a) dopustí novinář v novinářském, "ne-PR" článku,
je
> > to od něj neodpustitelná chyba; s chybou v bodě b) se setkáváme často a
> > zřejmě je to případ i této debaty (autor si "dovolil" vyjádřit své
nadšení a
> > byl přemoudřelým interneťákem, který všude byl nebo o všem aspoň četl
> > pokárán).
> > Proto musí být PR důsledně oddělováno a označováno - ostatně, je na to
další
> > zákon, tentokrát tiskový, a opět není bezzubý. (Například masmédia,
zejména
> > TV, je v tomto směru pod ustavičnou kontrolou a nejrůznějších pokut či
> > postihů bylo rozdáno nepočítaně).
> >
> > Jinak bych prosil o trošku tolerance ze strany internetových vševědů.
Chápu,
> > že pro řadu z nás je koupě ledničky přes Internet zcela banální věcí,
kterou
> > děláme denně, ale 99% uživatelů Internetu vůbec neví, že to je možné a
jsou
> > za takovéto články vděční. (Např. dnes se mě kdosi neznámý v mailu
dotázal,
> > jak si má stáhnout z Internetu soubor - fakt!). Podle čtení jiných
> > internetových médií se i tam vyskytují opovržlivé reakce typu "to už
nemáte
> > o čem psát" na jakýkoli článek, který něco vysvětluje začátečníkům...
>
> --------------------------------------------------------------------------
> Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni: http://reklama.nawebu.cz/



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 27. 06. 2002, 17:52 CEST