(doufám, že diskusi nevedeme už moc OT směrem - pokud ano, tak nechť nás admin upozorní a budeme se bavit soukromě. Ale PR je rodná sestra reklamy :-)). Ten článek je myslím docela přesný. Třeba to, že se manažeři rozhodují na základě nepřesných informací typu "mluvil jsem s támtím a támhletím" - to mohu z praxe potvrdit :( Jen bych asi trochu rozporoval tu naději na závěr, že s rozvojem IT bude nepřesnost informací klesat - zatím podstatně stoupá jejich objem a "množství šumu" s ním. Nastane někdy doba, kdy vyhledávač (třeba váš skvělý Empyreum Fulltext) na dotaz "bílé zboží" zařadí tento zmíněný článek dolů coby málo kvalitní? :o) K recenzentům se mně špatně vyjadřuje - je to moc široké téma, jsou recenzenti dobří i horší, a jsou navíc produkty lépe a hůře recenzovatelné. (Nejhůře recenzovatelné jsou produkty velmi komplikované, velmi různorodě využitelné a pak produkty uměleckého charakteru. Např.na AlbumCity je teď recenze na nové album Vondráčkové, že "Helena je v tuzemsku o krok napřed". A zřejmě se najdou lidé, kteří s tím budou i souhlasit, jakkoli nám to může připadat nepochopitelné...). Myslím ale, že recenze, které píší naši redaktoř např. do Mobilit, jsou špičkové a mohou být použity jako velice dobré vodítko pro koupi mobilu či služby pro kohokoli, redaktoři se umí vžít do kůže spotřebitele - na druhé straně recenzovat internetové obchody je, takříkajíc, o hubu... ----- Original Message ----- From: "Karel Panek" <karel.panek@empyreum.cz> To: <reklama@nawebu.cz> Sent: Tuesday, October 30, 2001 12:00 PM Subject: Re: PR clanky na zive.cz > Vazeny pane Hlavenko, > > ja se prave obavam, ze onomu zkresleni (v zajmu produktu ci proti nemu) > se v zasade zabranit neda (tim nechci rici, ze neni treba se o neco > takoveho snazit). Mnohem zajimavejsi tema je ale ona PRavdivost: > neuplnou informaci lze povazovat za leccos, ale rozhodne ne za pravdivou > ci nepravdivou (od urciteho okamziku uz ale lze rici, je-li produkt > popsan dostatecne nebo ne ve vztahu ke ctenari). Na druhou stranu > samozrejme plati, ze prakticky vsechny informace podle nichz se ridime > (podle nichz se ridi zakaznici) jsou neuplne. Autor PR clanku (bohuzel, > casto narozdil od autoru recenzi) si je ale dobre vedom vsech vlastnosti > (a vetsiny s tim spojenych konsekvenci) propagovaneho produktu. Muze > vynechat nekterou spatnou vlastnost treba i jen proto, ze se domniva, ze > ostatni - dobre vlastnosti tuto spatnou prevazuji a ma tedy smysl si > takovy produkt koupit nebo taky proto, ze by mu PROTEXT nauctoval 2x > vetsi castku :). Podle mych zkusenosti (velmi malych, ve srovnani s > Vami) je problem v tom, ze se recenzenti pokouseji posouvat do polohy > zvlastnich lidi, kteri nechteji produkt koupit, ale chteji o nem psat a > duveruji svoji schopnosti objektivne vec posoudit. Muj nazor je, ze > tento pristup neni ani v nejmensim prirozeny a povazuji ho za nespravny. > Zakaznici vsak jsou prirozeni a je prokazano, ze jsou na neuplne > informace ,,zavedeni``. > > Jelikoz se domnivam, ze vetsina ucastniku teto konference chce ziskavat > nove informace a nikoliv v kazde vete nutne nekoho osobne napadat (Petr > Samcenko), dovoluji si pripojit podle meho nazoru zajimavy (a adekvatne > dlouhy :)) clanek o dusledcich neuplne informace v "nasem" (ucastnikum > konference blizkem) prostredi. Budu Vam vsem velmi vdecny za pripadne > nazory k tomuto clanku. > > Karel Panek > > --- > ,,The effects of Incomplete Information`` (Simon Buckingham, > buck@dial.pipex.com) > > We never have had all the information needed available to always make > the right decision, and still don't. This occurrence of imperfect > information affects the quality of our decisions, because if we don't > have all of the facts to hand, that decision is more likely to be made > incorrectly. > > For example, managers almost always make decisions on the basis of > non-systematic information collection ("I was talking to so and so and > they were telling me such and such is good... I read it in the paper... > ). Similarly as consumers we buy what is on sale in the nearest shops or > we buy from someone because we got a leaflet through the door or they > rang us up. > > It is amazing how people persist in buying products which cost the same > but have less functionality, or cost more for the same features. This > happens because they do not know about the alternatives. For example, > people pay very high prices for international telephone calls because > they are not aware that many companies offer inexpensive and easy to use > international telephone services. Let the buyer beware. > > Inferior products can survive in the marketplace because of imperfect > information. They exist, they have a presence, they advertise, they have > a sales force out on the road, and purchasers do not know about the > better or more appropriate alternatives. > > On the other hand, incomplete information also fuels brand power. Brands > help consumers to feel more confident that they are not making the wrong > decisions despite imperfect information (as in, you can't go wrong with > any food from Marks and Spencer: its all good quality). Dominant > standards such as those in the computing and telecoms industries make > consumers feel more certain and less confused about which standard to > purchase. These standards can even be technologically inferior, because > this disadvantage is outweighed by the advantage of having a stable > industry force. > > Because gathering and acquiring information is costly, it is imperfect. > Typically, the more expensive the purchase, the more consumers will seek > out full details about the product, trial it if possible, take it for a > test-drive, find out about alternatives and such like. In such cases, > the cost of the time and effort invested is easily > recouped in benefit from improved purchase decisions. However, even with > low priced items such as food, consumers have sharp instincts for > searching out bargains. These days, we boast to our friends about what > we saved, not what we spent. > > Decisions will never be perfect even if we could achieve the theoretical > impossible and hold complete calculations of all costs, benefits and > alternatives products and suppliers. This is the case because even with > complete and unbiased information, different individuals are likely to > interpret that same information in different ways depending on their > personal upbringing, prejudices and past discoveries. As usual we need > to determine our actions based on as much information as we can gather > and not set policies which wrongly assume that the theoretical > assumptions and perfections exist. > > That said however, enabling technologies are improving the situation by > reducing imperfections in our information- making it easier (and > therefore less costly) to find out more valuable information. Of course, > information, just like the goods themselves is only as reliable as its > source: which is why independent companies which evaluate categories of > goods such as Which? and Best Buys for Business tend to be widely > referred to. > > The Internet and electronic agents in particular are helping to provide > consumers and purchasers with more complete information before they buy. > That information is available from a single source called the Internet > (lowering the costs of finding it out) and more easily searched and > filtered using personal electronic agents which can find a certain > product with certain features at a specified price. > > In conclusion, the existence of imperfect information is a negative > thing because it means that people often buy goods which are not suited > to their requirements or less reliable or more expensive than other > comparable products on the market. But as enabling technologies provide > consumers with more information in a more readily accessible form, the > perils of information ignorance are being reduced. > --- > > > Hlavenka Jiri wrote: > > Dovolil bych si s váženým kolegou nesouhlasit... přece jenom už nějakých > > dvanáct roků praxe v médiích mám za sebou :). > > "Pravdivost" (P.R.avdivost :-) je ošidná - nejde jenom o to, co bylo > > napsáno, ale také to, co napsáno nebylo; plus, jakým způsobem věci byly > > napsány. PR články nejsou nějak zásadně nepravdivé (přece jenom zákon o > > klamavé reklamě zde je a není bezzubý), ale: > > a) PR článek zamlčí nevýhody produktu či služby, zmíní pouze výhody (čili je > > "zcela pravdivý") > > b) PR článek obratně pracuje s jazykem a používá různé přívlastky, které > > rovněž nesnižují pravdivost článku, pouze jej "zabarvují" ve prospěch daného > > produktu, firmy či služby. > > Pokud se chyby v bodě a) dopustí novinář v novinářském, "ne-PR" článku, je > > to od něj neodpustitelná chyba; s chybou v bodě b) se setkáváme často a > > zřejmě je to případ i této debaty (autor si "dovolil" vyjádřit své nadšení a > > byl přemoudřelým interneťákem, který všude byl nebo o všem aspoň četl > > pokárán). > > Proto musí být PR důsledně oddělováno a označováno - ostatně, je na to další > > zákon, tentokrát tiskový, a opět není bezzubý. (Například masmédia, zejména > > TV, je v tomto směru pod ustavičnou kontrolou a nejrůznějších pokut či > > postihů bylo rozdáno nepočítaně). > > > > Jinak bych prosil o trošku tolerance ze strany internetových vševědů. Chápu, > > že pro řadu z nás je koupě ledničky přes Internet zcela banální věcí, kterou > > děláme denně, ale 99% uživatelů Internetu vůbec neví, že to je možné a jsou > > za takovéto články vděční. (Např. dnes se mě kdosi neznámý v mailu dotázal, > > jak si má stáhnout z Internetu soubor - fakt!). Podle čtení jiných > > internetových médií se i tam vyskytují opovržlivé reakce typu "to už nemáte > > o čem psát" na jakýkoli článek, který něco vysvětluje začátečníkům... > > -------------------------------------------------------------------------- > Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni: http://reklama.nawebu.cz/
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 27. 06. 2002, 17:52 CEST