Pavel Simek wrote: >> Dobry den, >> protoze jiz dele jak tyden debata stagnuje a ja mam zaroven >> otazku dovolim si ji rici: >> >> kolik procent odkliknute ( necilene ) reklamy jste ochotni >> oznacit jako : >> propadak >> spatne >> dobre >> vyborne ? > > Jsem jen prilezitostny ctenar teto konference a reklamou se zabyvam > jen jako jeji obcasny tvurce, ale neda mi to, abych neco na toto tema > nenapsal. Podle me to velmi silne zalezi na typu konkretniho prouzku. > U nekterych prouzku, ktere jsem delal, jsem vubec primarne neuvazoval, > ze by na ne lidi klikali (napr. Reserse.cz -- predpokladam, ze na > banneru si lidi prectou URL, zafixuji si ho v hlave a nekdy, az budou > neco potrebovat, ho vytukaji v browseru). Takze z hlediska statistiky > to muze byt propadak, ale pritom muze byt velmi ucinny. Jinym > prikladem je banner PhoneGlobe, ktery jsem pojal jako "instruktazni > film", vysvetlujici, k cemu je ta sluzba dobra. Zda se mi, ze se obcas > zapomina na informacni smysl reklamy -- prouzky se chapou jen jako > odkazy typu "Koukni na me, jak jsem hezky... klikni si a budes cumet > jeste vic". > Uprimne receno mam zkusenosti spise s klasickou reklamu, nez s elektronickou, nicmene s nazorem PS v zasade souhlasim. IMHO nelze zapominat na to, ze pres veskere vyhody a odlisnosti banneru od napr. 1/8 inzeratu v tisku maji oba prostredky jednu dulezitou vlastnost spolecnou: jejich poslani neni jen informovat, ale predevsim ovlivnit. Napr. ted jsem nekde videl docela vtipny banner, kde byl pouze text "nku od nas dostanete zadarmo, kdyz". Jeho informacni hodnota je tedy nulova a v pripade, ze neni odkliknut, zcela se mine ucinkem. Ale jestlize miri do cilove skupiny mladych podnikavych studentu, troufam si rict, ze CTR s ohledem na pozadovanou cilovou skupinu bude velmi slusny. Na druhe strane nektere typy banneru v zasade ani nevyzaduji, aby byly odkliknuty, typickym prikladem je banner oznamujici existenci nejake domeny. Dle meho nazoru je vsak sporne spolehat na to, ze si konzument zapamatuje spojeni domeny s jejim 'ucelem', pokud neni sam nazev domeny dostatecne vymluvny. Kdo si zapamatuje, ze si lze objednat tricko s potiskem na prani na serveru http://members.topdomain.com/~franta/? I kdyz to bude domena www.mujserver.cz, kterou si lze zapamatovat, porad ji nic nesvazuje se sluzbou, nebude-li to napr. www.tricka.cz. Potom si konzument v okamziku, kdy chce takove tricko, ani nemusi uvedomovat, odkud to vi, dokonce ani nemusi vedet, ze si to pamatuje, ale napise zkusmo 'www.tricka.cz', a je tam, kde ho inzerent chce mit. Je to pekne videt na TV reklamach, o kterych drtiva vetsina lidi mylne tvrdi, ze na ne nemaji nejmensi vliv a neridi se podle nich. Samozrejme: programator se tezko zvedne ze zidle a jde si koupit Ariel, jenze on neni v cilove skupine pro takovou reklamu. Naopak ale je klidne mozne, ze si nekde v trafice koupi tycinku 3BIT, prestoze si vubec nepamatuje, ze nejakou reklamu videl a je presvedcen, ze po ni sahl namatkou. Pokud jde o bannery, nelze tez zapominat na to, ze konzument si z banneru zapamatuje jen velmi malo, takze cim je vice textu, tim mensi sance na zapamatovatelnost - pokud vim, do te casti pameti, ktera slouzi jako 'cache', se vejde nejakych 10 znaku, do nichz se nazev domeny po odecteni 'www.' pripadne 'http://www.' vejde. Jestlize se tedy pokusim srovnat reklamu bannerem s nejakym 'klasickym' marketingovym nastrojem, pripada mi, ze to ma nejblize k direct mailu, to jest obecne rozesilani letaku. Jsou si nejpodobnejsi, protoze letak konzument stejne jako banner vidi mene nez vterinu, aby se rozhodl, jestli bude cist dal, ci nikoli. Pokud jde o direct mail, povazuje se za slusnou uspesnost kolem 1.0% - 2.5%, 3% uz je slusny sukces a vice nez 5% skoro zazrak. Mozna ta cisla nekoho prekvapi, ale jsou to standardni hodnoty. Nedavno si mi jeden inzerent stezoval, ze rozeslal 1 000 letaku (to je mimochodem velmi malo) a ozvalo se mu jen sestnact lidi - ten clovek vlastne nevedel, ze jeho akce byla uspesna :-). Velmi dulezite je i umisteni banneru. Ackoli puvodni dotaz znel na necileny banner, dne meho nazoru takovych banneru je relativne malo, jsou to ty, ktere jsou bud umisteny na serverech s obrovskou a univerzalni navsevnosti, nebo nabizeji nejakou obecnou sluzbu (treba zpravy). Jestlize inzeruje prodejce automobilu, byl by blazen, kdyby umistil svuj banner na server pro deti, ale to uz je vyber cilove skupiny. Tato vhodnost umisteni samozrejme potom ovlivnuje CTR banneru. Navic pozor - ruzne cilove skupiny se ruzne chovaji k reklame, takze CTR 1.5% u banneru, ktery vidi JEN technici, je vetsi uspech, nez CTR 2% u toho sameho banneru, ktery vidi vsichni. Dalsi velmi dulezity faktor je cas: i ten sebelepsi banner je uspesny hlavne prvnich 14 dni, potom zajem o nej klesa. Takze zalezi na tom, za jake obdobi se procenta spocitaji. Navic CTR vetsiny banneru ovlivnuje jeste rozdil mezi pracovnim dnem a vikendem - jednak spousta lidi surfuje jen ze zamestnani nebo ze skoly a jednak napr. nektere zpravodajske servery o vikendu nevychazeji. I takovy grafoman (zdravim ON), jako je Ondrej Neff, pise na vikend jen jedno dvojcislo sveho Neviditelneho psa, takze ma i z toho duvodu logicky mensi navstevnost - zatimco ve vsedni den je to kolem 18% navstev z celeho tydne, o vikendu jen cca 5%. To je dulezite proto, ze rust CTR nema linearni vztah k rustu impressions, protoze u mensi navstevnosti narusta statisticka odchylka. S nacasovanim souvisi zase umisteni - napr. na serveru vyhledavacim nebo adresarovem by mel bezet banner co nejdele, aby ho videli opravdu vsichni, zatimco na napr. Neviditelnem psu po mesici zacne pravidelne ctenare vyslovene otravovat. Jestlize se tam ale ukaze na 14 dni, potom na dva tydny zmizi a objevi se znovu, je celkova ucinnost vyssi (byt podruhe uz samozrejme nema ten ucinek). A nakonec tema banneru - nabizejte, ze menite koruny za petikoruny a budete mit CTR 70%. Nebo nabizejte expertni system pro jaderne elektrarny a budete mit treba jen jediny klik z 50 000 impressions, ale ten bude pro klienta znamenat obchod o objemu milionu korun. To vsechno jsou duvody, proc je CTR u banneru v dosti velkem rozmezi, pokud vim, tak veleuspesne bannery mohou mit i 20% CTR, nicmene bezny CTR u kvalitnich banneru se pohybuje kolem 1%-4%, coz prijemne koresponduje s vyse zminenym primerem banner versus direct mail. Prave zjistuji, ze jsem se ponekud rozepsal :-), pokud nekdo docetl az sem, smekam radiovku. Mejte se fajn. Mike Roskanuk ECOdate CR s.r.o. http://www.holiday.cz Makovskeho 1177 mro@holiday.cz 163 00 Prague 6 tel:++420-2-3023422 Czech Republic fax:++420-2-3023422
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 11:34 CEST