RE: Newlinx - neschvaleny banner

From: Marek Prokop (mprokop@prokopsw.cz)
Date: 15. 06. 2003, 18:39 CEST


Pavel Simek [SMTP:pas@nestor.cz] napsal:

> "reklama" (coby podmnozina "marketingu"
> zamerena vicemene na "klamani", jak plyne
> z jejiho nazvu ;-)). Internet je sice "specificke
> medium" (v tom, ze lip zjistim, co clovek chce),
> ale podstatou reklamy vzdycky bude vnutit mu
> neco "trochu" jineho, nez opravdu chce.

Podstatou reklamy je vnutit kupujicimu to, co prodavajici 
prodava, coz, pripoustim, muze zahrnovat i veci, ktere kupujici 
tak uplne nechce. Jenze "podstatou" kupujiciho je naopak vybrat 
si to, co nejlepe splnuje jeho pozadavky (a co tedy chce). 
Jednosmerna reklama (noviny, casopisy, televize), ktera se behem 
poslednich 100-150 let rozvinula az do temer obludnych rozmeru, 
je k dosazeni rovnavahy systemu pravdepodobne nejmene vhodna ze 
vsech, ktere tu kdy byly a fungovaly.

Ma to sve duvody, je to logicke a ja si na to nijak nestezuju. 
Jen jsem presvedcen, ze to je stav velmi nevyhovujici a cely ten 
system sam si usilovne hleda lepsi metody a formy. Celych tech 
150 let jen stoupala produkce, populace a geograficky dosah 
prodavajicich (tzv. globalizace) a neexistovala technologie, 
ktera by za techto podminek umoznovala nejprirozenejsi a 
oboustranne nejefektivnejsi formy komunikace prodavajicich a 
nakupujicich, ktere pred tim kristalizovaly tisice let.

Az Internet a zejmena Web zacaly tuto technologii nabizet. Nez 
to ale reklamni experti vezmou na vedomi a vsimnou si, obrazne 
receno, toho, jak funguji obycejne odkazy a jakou maji ucinnost, 
bude se asi muset vystridat jeste jedna generace.

> grafika bude vzdycky univerzalnejsi prostredek
> k jakemukoliv vnucovani nez text.

Univerzalnejsi mozna, ucinnejsi tezko. Neberu grafice 
nenahraditelnou roli zkratky -- svec musi mit nad kramem 
povesenou botu (pokud neni na neprehledném trzisti, kde spis 
musi kricet "boootyyyy!!!"), ale k tomu, aby zakaznika 
presvedcil, ze si ma koupit boty prave od nej a ne od nektereho 
z peti dalsich sevcu v ulici, k tomu mu zadna grafika nepomuze.

> Pokud je dnes realita jina, tak to podle
> me musi byt docasna anomalie

Ano, soucasne prevazujici formy reklamy na Internetu (ale asi i 
jinde) opravdu zrejme jsou jen docasnou anomalii :-)

Ale abych vas uz neotravoval stale dokola tim samym, vsem, ktere 
snad moje ujete napady zaujaly doporucuji Cluetrain Manifesto:

http://www.cluetrain.com/

Ti starsi pak mohou zapatrat v pameti a vybavit si mechanismy 
sireni vehlasu znamych znacek (Coca Cola, apod.) v CSSR pred 
rokem 89, zalozene na pribezich, desitky let tradovanych mezi 
lidmi, bez jakekoli podpory grafickych symbolu, ani jinych 
jednostranne plynoucich reklamnich sdelenich.

S omluvou za dlouhe nedelni placani (asi z horka) zdravi,

Marek Prokop
* Novinky pro webove autory: http://www.sovavsiti.cz/weblog/ *



This archive was generated by hypermail 2.1.3 : 15. 06. 2003, 18:43 CEST