Pavel Simek [SMTP:pas@nestor.cz] napsal: > "reklama" (coby podmnozina "marketingu" > zamerena vicemene na "klamani", jak plyne > z jejiho nazvu ;-)). Internet je sice "specificke > medium" (v tom, ze lip zjistim, co clovek chce), > ale podstatou reklamy vzdycky bude vnutit mu > neco "trochu" jineho, nez opravdu chce. Podstatou reklamy je vnutit kupujicimu to, co prodavajici prodava, coz, pripoustim, muze zahrnovat i veci, ktere kupujici tak uplne nechce. Jenze "podstatou" kupujiciho je naopak vybrat si to, co nejlepe splnuje jeho pozadavky (a co tedy chce). Jednosmerna reklama (noviny, casopisy, televize), ktera se behem poslednich 100-150 let rozvinula az do temer obludnych rozmeru, je k dosazeni rovnavahy systemu pravdepodobne nejmene vhodna ze vsech, ktere tu kdy byly a fungovaly. Ma to sve duvody, je to logicke a ja si na to nijak nestezuju. Jen jsem presvedcen, ze to je stav velmi nevyhovujici a cely ten system sam si usilovne hleda lepsi metody a formy. Celych tech 150 let jen stoupala produkce, populace a geograficky dosah prodavajicich (tzv. globalizace) a neexistovala technologie, ktera by za techto podminek umoznovala nejprirozenejsi a oboustranne nejefektivnejsi formy komunikace prodavajicich a nakupujicich, ktere pred tim kristalizovaly tisice let. Az Internet a zejmena Web zacaly tuto technologii nabizet. Nez to ale reklamni experti vezmou na vedomi a vsimnou si, obrazne receno, toho, jak funguji obycejne odkazy a jakou maji ucinnost, bude se asi muset vystridat jeste jedna generace. > grafika bude vzdycky univerzalnejsi prostredek > k jakemukoliv vnucovani nez text. Univerzalnejsi mozna, ucinnejsi tezko. Neberu grafice nenahraditelnou roli zkratky -- svec musi mit nad kramem povesenou botu (pokud neni na neprehledném trzisti, kde spis musi kricet "boootyyyy!!!"), ale k tomu, aby zakaznika presvedcil, ze si ma koupit boty prave od nej a ne od nektereho z peti dalsich sevcu v ulici, k tomu mu zadna grafika nepomuze. > Pokud je dnes realita jina, tak to podle > me musi byt docasna anomalie Ano, soucasne prevazujici formy reklamy na Internetu (ale asi i jinde) opravdu zrejme jsou jen docasnou anomalii :-) Ale abych vas uz neotravoval stale dokola tim samym, vsem, ktere snad moje ujete napady zaujaly doporucuji Cluetrain Manifesto: http://www.cluetrain.com/ Ti starsi pak mohou zapatrat v pameti a vybavit si mechanismy sireni vehlasu znamych znacek (Coca Cola, apod.) v CSSR pred rokem 89, zalozene na pribezich, desitky let tradovanych mezi lidmi, bez jakekoli podpory grafickych symbolu, ani jinych jednostranne plynoucich reklamnich sdelenich. S omluvou za dlouhe nedelni placani (asi z horka) zdravi, Marek Prokop * Novinky pro webove autory: http://www.sovavsiti.cz/weblog/ *
This archive was generated by hypermail 2.1.3 : 15. 06. 2003, 18:43 CEST