Re: Obsah vs. forma (bylo: anonymni weby)

From: Petr Melničuk (melnicuk@terminal.cz)
Date: 30. 11. 2002, 23:02 CET


Zdravím všechny. Jen se ujištuji. Jsem stále na konferenci o internetové
reklamě ???

Petr Melničuk jr.


----- Original Message -----
From: "Marek Prokop" <mprokop@prokopsw.cz>
To: <reklama@nawebu.cz>
Sent: Saturday, November 30, 2002 7:48 PM
Subject: Obsah vs. forma (bylo: anonymni weby)


Pane Hovorko,

Blahopreji vam k uspesnemu startu projektu. Vase stranky
dane24.cz na mne pusobi dobrym dojmem a rozhodne jsou
nadprumerne kvalitni. I vas prispevek o priorite obsahu je velmi
rozumny. Presto jste se v nem dopustil urcitych zjednoduseni
(zcela pochopitelnych vzhledem k vasi profesi), ktere bych si
dovolil okomentovat.

> jako odborník na obsahovou stránku webu -
> tedy daňovou oblast a vůbec na celý trh
> s daňovými infomacemi

Chapu sice, ze jste to myslel trochu jinak, nicmene "odborník na
obsahovou stránku webu" rozhodne neni totez jako odbornik v
oboru, o kterem dany web pojednava. Obsahovou strankou webu se
zabyvaji informacni architekti, webovi textari (copywriteri) a v
pripade casto aktualizovanych webu tez editori. To vse jsou
specializovane profese orientovane na web jako specificke
medium. Zjednodusene receno, psat pro web je neco zcela jineho,
nez psat pro "papir".

> Odborníci na technickou oblast samozřejmě
> přizpůsobili celou koncepci webové stránky
> mému obsahovému požadavku
> ...
> Zásadně rozhodující je tak podle mého názoru
> obsahová náplň webové stránky, které musí
> umět odborník na "formu" naslouchat a plnit její
> požadavky.

K tomu mam dve poznamky:

1) Zrejme kladete rovnitko mezi "odborniky na technickou oblast"
a "odborniky na formu". Tim byste asi vetsine webdesingeru
neudelal radost. Z cele siroke palety syntetickeho oboru zvaneho
webdesign predstavuje totiz technicka problematika par procent a
to ostatni jsou discipliny veskrze humanitniho razu, i kdyz
obcas s castecne technickym rozmerem.

2) Druhou poznamku mam ke slovu "rozhodujici". Ackoli je obsah u
webu vaseho typu bezesporu tim *nejdulezitejsim* faktorem, zcela
jiste neni *rozhodujicim*. Rozhodujici je totiz vzdy ten
nejslabsi clanek.

Web s vynikajicim obsahem, avsak nizkou pristupnosti ci
pouzitelnosti je totez, jako vyborna kniha se slepenymi listy,
nebo vysazana necitelnym pismem. Nezavisle na svem obsahu jsou
takovy web i takova kniha k nicemu.

Mimochodem, poznamka na okraj: vite o tom, ze vase vstupni
stranka

http://www.dane24.cz/pages/prehlrub.asp?id=44&typ=r

ma Google PageRank (GPR) 0 a nejde tedy v Googlu nalezt? To je
pomerne vyjimecne a svedci to o nejake neprijemne chybe, nebot
GPR 0 (na rozdil od *zadneho* GPR) je dusledek penalizace, ktere
se pravdepodobne hned tak nezbavite.

> "forma" nemůže podle mého názoru nikdy
> být tou určující složkou webové stránky
> nebo být dokonce obsahu vnucována.

Zde bych si opet dovolil nesouhlasit. Na webu je forma *vzdy*
vnucovana obsahu. Jinak to proste neni mozne, protoze web je
medium (jako kterekoli jine) se svymi specifickymi moznostmi a
limity. Plati to samozrejme pro vsechna media, jenze u tech si
to mozna neuvedomujete, protoze je mate dokonale zazita. Napr.
kniha nasilne vnucuje romanu zcela neprirozene cleneni na
stranky a ve srovnani s napr. filmem drasticky omezuje jeho
formalni vyrazove prostredky.

Mozna se vam to zda samozrejme, ale pisu o tom proto, ze mnoho
tvurcu moznosti a omezeni webu nerespektuje a snazi se o formy,
ktere jsou sice mozna idealni z hlediska daneho obsahu, avsak na
webu vubec nefunguji.

> Mnohé firmy to řeší tak, že dají
> webmasterovi své základní požadavky
> na tvorbu stránky a on si potom všem
> udělá po svém

Coz je presne ten spravny postup. Samozrejme za predpokladu, ze
tim "webmasterem" je kvalitni profesional na tvorbu webu.

Neznam firmu (samozrejme s vyjmkou tech, ktere se tim zabyvaji),
ktara by umela "vymyslet" svuj web. Navrhnout web je totez, jako
navrhnout budovu. Divadlo si take samo nenavrhuje novou budovu.
Musi pouze urcit jeji *cilove parametry* -- velikost, pro kolik
lidi, pro jaky typ repertoaru, atd. Vse ostatni, pocinaje
architektonickym navrhem, pres dekor na opone a lustry, az po
ergonomii pisoarovych musli a rozvody elektriny, musi navrhovat
specialiste, ktere zadna normalni firma nema k dispozici.

> Průzkumy názorů mezi uživateli internetu chybí,
> marketingovou stránkou internetu a analýzou
> podnikání na internetu se zabývá málokdo.

Proc si myslite, ze chybi pruzkumy a ze se marketingem a
podnikanim na internetu nikdo nezabyva? Prave ze zabyva. Problem
byva jedine v tom, ze pomerne malo ceskych projektu si muze pri
svem startu tyto odborniky dovolit. Na druhou stranu ale toto
know-how, vcetne:

> Velmi důležité jsou i analýzy chování uživatelů
> internetu atd.

vznika ve firmach, ktere nejake internetove projekty jiz delsi
dobu provozuji.

Mnoho uspechu preje,

Marek Prokop
* Novinky pro webove autory: http://www.sovavsiti.cz/weblog/ *




----------------------------------------------------------- reklama -----
Linux - tajemstvi zbaveny. http://www.root.cz
-------------------------------------------------------------------------

Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni: http://reklama.nawebu.cz/



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 30. 11. 2002, 23:05 CET