Obsah vs. forma (bylo: anonymni weby)

From: Marek Prokop (mprokop@prokopsw.cz)
Date: 30. 11. 2002, 19:48 CET


Pane Hovorko,

Blahopreji vam k uspesnemu startu projektu. Vase stranky 
dane24.cz na mne pusobi dobrym dojmem a rozhodne jsou 
nadprumerne kvalitni. I vas prispevek o priorite obsahu je velmi 
rozumny. Presto jste se v nem dopustil urcitych zjednoduseni 
(zcela pochopitelnych vzhledem k vasi profesi), ktere bych si 
dovolil okomentovat.

> jako odborník na obsahovou stránku webu -
> tedy daňovou oblast a vůbec na celý trh
> s daňovými infomacemi

Chapu sice, ze jste to myslel trochu jinak, nicmene "odborník na 
obsahovou stránku webu" rozhodne neni totez jako odbornik v 
oboru, o kterem dany web pojednava. Obsahovou strankou webu se 
zabyvaji informacni architekti, webovi textari (copywriteri) a v 
pripade casto aktualizovanych webu tez editori. To vse jsou 
specializovane profese orientovane na web jako specificke 
medium. Zjednodusene receno, psat pro web je neco zcela jineho, 
nez psat pro "papir".

> Odborníci na technickou oblast samozřejmě
> přizpůsobili celou koncepci webové stránky
> mému obsahovému požadavku
> ...
> Zásadně rozhodující je tak podle mého názoru
> obsahová náplň webové stránky, které musí
> umět odborník na "formu" naslouchat a plnit její
> požadavky.

K tomu mam dve poznamky:

1) Zrejme kladete rovnitko mezi "odborniky na technickou oblast" 
a "odborniky na formu". Tim byste asi vetsine webdesingeru 
neudelal radost. Z cele siroke palety syntetickeho oboru zvaneho 
webdesign predstavuje totiz technicka problematika par procent a 
to ostatni jsou discipliny veskrze humanitniho razu, i kdyz 
obcas s castecne technickym rozmerem.

2) Druhou poznamku mam ke slovu "rozhodujici". Ackoli je obsah u 
webu vaseho typu bezesporu tim *nejdulezitejsim* faktorem, zcela 
jiste neni *rozhodujicim*. Rozhodujici je totiz vzdy ten 
nejslabsi clanek.

Web s vynikajicim obsahem, avsak nizkou pristupnosti ci 
pouzitelnosti je totez, jako vyborna kniha se slepenymi listy, 
nebo vysazana necitelnym pismem. Nezavisle na svem obsahu jsou 
takovy web i takova kniha k nicemu.

Mimochodem, poznamka na okraj: vite o tom, ze vase vstupni 
stranka

http://www.dane24.cz/pages/prehlrub.asp?id=44&typ=r

ma Google PageRank (GPR) 0 a nejde tedy v Googlu nalezt? To je 
pomerne vyjimecne a svedci to o nejake neprijemne chybe, nebot 
GPR 0 (na rozdil od *zadneho* GPR) je dusledek penalizace, ktere 
se pravdepodobne hned tak nezbavite.

> "forma" nemůže podle mého názoru nikdy
> být tou určující složkou webové stránky
> nebo být dokonce obsahu vnucována.

Zde bych si opet dovolil nesouhlasit. Na webu je forma *vzdy* 
vnucovana obsahu. Jinak to proste neni mozne, protoze web je 
medium (jako kterekoli jine) se svymi specifickymi moznostmi a 
limity. Plati to samozrejme pro vsechna media, jenze u tech si 
to mozna neuvedomujete, protoze je mate dokonale zazita. Napr. 
kniha nasilne vnucuje romanu zcela neprirozene cleneni na 
stranky a ve srovnani s napr. filmem drasticky omezuje jeho 
formalni vyrazove prostredky.

Mozna se vam to zda samozrejme, ale pisu o tom proto, ze mnoho 
tvurcu moznosti a omezeni webu nerespektuje a snazi se o formy, 
ktere jsou sice mozna idealni z hlediska daneho obsahu, avsak na 
webu vubec nefunguji.

> Mnohé firmy to řeší tak, že dají
> webmasterovi své základní požadavky
> na tvorbu stránky a on si potom všem
> udělá po svém

Coz je presne ten spravny postup. Samozrejme za predpokladu, ze 
tim "webmasterem" je kvalitni profesional na tvorbu webu.

Neznam firmu (samozrejme s vyjmkou tech, ktere se tim zabyvaji), 
ktara by umela "vymyslet" svuj web. Navrhnout web je totez, jako 
navrhnout budovu. Divadlo si take samo nenavrhuje novou budovu. 
Musi pouze urcit jeji *cilove parametry* -- velikost, pro kolik 
lidi, pro jaky typ repertoaru, atd. Vse ostatni, pocinaje 
architektonickym navrhem, pres dekor na opone a lustry, az po 
ergonomii pisoarovych musli a rozvody elektriny, musi navrhovat 
specialiste, ktere zadna normalni firma nema k dispozici.

> Průzkumy názorů mezi uživateli internetu chybí,
> marketingovou stránkou internetu a analýzou
> podnikání na internetu se zabývá málokdo.

Proc si myslite, ze chybi pruzkumy a ze se marketingem a 
podnikanim na internetu nikdo nezabyva? Prave ze zabyva. Problem 
byva jedine v tom, ze pomerne malo ceskych projektu si muze pri 
svem startu tyto odborniky dovolit. Na druhou stranu ale toto 
know-how, vcetne:

> Velmi důležité jsou i analýzy chování uživatelů
> internetu atd.

vznika ve firmach, ktere nejake internetove projekty jiz delsi 
dobu provozuji.

Mnoho uspechu preje,

Marek Prokop
* Novinky pro webove autory: http://www.sovavsiti.cz/weblog/ *



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 30. 11. 2002, 19:54 CET