Re: Re[2]: Cena SMS reklamy

From: Martin Kopta (martin.kopta@garcon.cz)
Date: 28. 06. 2001, 01:21 CEST


---> Bonjour!

N a s i   k l i e n t i
> Nasi klienti je cca 10 000 uzivatelu mobilnich telefonu :-)) Vyznelo tomozna
> trochu divne, ale jak mam jinak nazvat tuto "obec"? Rikat jim posluchaci -

---> To nebudou klienti, i kdyz jejich telefony by mohly byt klienty (a dokonce 
podobne jako ledoborci, sledi a zavinaci mohou byt zcela nesmyslne sklonovany 
jako zivotne -- v souladu s hoch tschechisch). Daleko vhodnejsi mne prijde 
slovo _RECIPIENT_.

Pojmenovani "respondent" je naprosto k nicemu. Ti lide byli respondenty jen 
v okamziku, kdy odpovidali na statisticke otazky urcene k marketingovym ucelum.

Klienty by take mohli byt v tom smyslu, ze za prijatou reklamu cosi dostanou 
(prostituuji sve zdroje vymenou za protihodnotu). Otazkou je, jestli tomu tak je 
i v tomhle pripade.

Recipient je IMHO nejlepsi volba, protoze to je z hlediska teorie komunikace 
vzdy ten, kdo je prijemcem sdeleni. (Alternativne by to mohl byt patiens, tedy 
ten, na kom je komunikacni akt vykonavan -- trpitel.)

O c h r a n a   u d a j u
Vubec netusim, jak to mate zarizene, ale prilis se nebojim. Myslim, ze recipient 
skutecne asi poskytl pisemne svoleni k vyuziti osobnich udaju k presne danym 
ucelum (pro cileni reklamy).

---> Mohlo by se sice namitnout, ze telefonni cislo neni identifikacni udaj, a proto 
zadne svoleni nepotrebujete, avsak zakon identifikacni udaj specifikuje tak 
kulantne, ze se domnivam, ze telefonni cislo meho mobilu, jakoz treba i moje 
e-mailova adresa mohou slouzit k identifikaci tak, jak ji tento zakon chape. 
Cimz ovsem nechci tvrdit, ze by jsou osobnimi udaji veskere e-maily a veskera 
telefonni cisla. (Zajemcum vysvetlim, jak tomu je v mem pripade.)

U s p e s n o s t   r e k l a m y
Myslim, ze 11 % recipientu, kteri vyhledaji nejakou stranku na webu, je docela 
uspech. Problem bude mozna v tom, ze SMS ma lepsi uplatneni, nez lakani 
na web. Treba upozornit na happy hours v baru, na nove otevreny obchod, 
na akcni slevu nebo na darek (ukazte u pokladny tuto esemesku a dostanete 
od nas...). Tam potom myslim, ze ta "uspesnost" bude stejne miziva, jako 
u standardnich formatu (tisk, televize, web).

Pokud mate pri cene 2 Kc/hit uspesnost 11%, kampan je uspesna, protoze 
na jednoho ziskaneho zakaznika jste vynalozili 22 Kc, coz je vyhodne i pro 
rychloobratkove zbozi (ukazte SMS a dostanete druhej panak zdarma, tedy 
22 Kc na ziskani zakaznika, 15 Kc za dalsiho panaka [naklady], a zakaznik 
koupi panaka za 55 Kc, takze cokoli dalsiho si na baru objedna a zaplati, 
tak to uz je ZISK).

---> Problem s merenim uspesnosti je ten, ze to delate spatne. Kdyz udelate 
televizni reklamu na maslo, tak se nesmite ptat, kolik lidi, kteri reklamu videli, 
si maslo koupi. Musite to delat stejne jako marketingove agentury. Postavte 
pred kram tazatele, nahodne vybirejte mezi zakazniky, kteri si kupuji maslo, 
respondenty a ptejte se jich, jestli je ovlivnila pri rozhodovani, ktere maslo 
koupit, reklama. Pak muzete vitezoslavne svemu klientovi oznamit, ze kampan 
byla nadprumerne uspesna, protoze si drzi svych 40 % (ostatni vetsinou lzou, 
protoze pokud tu reklamu videli, tak je opravdu asi musela ovlivnit, kdyz sahli 
zrovna po tomhle masle, kdyz jich je v regalu za stejnou cenu, ve stejnym 
baleni deset ruznejch znacek).

Z a p l e t k a   a   k r i z e
Az potud se to zda celkem jako dobry napad. Ale precijen tu vidim problem. 
Pokud mate mezi recipienty jen 10.000 subjektu, pak mne to prijde pro cileni 
jeste porad moc malo. Ne kazdy, kdo umi cist, je vhodnym cilem pro reklamu 
na kazdou knihu. Neumim rict, kolik to tak je potreba.

---> Druhej problem taky asi souvisi s poctem recipientu. Ted prodate reklamu 
prodejci mobilu. Fajn. Je to jako prodavat v televizi televize. Proc nekomu nutit, 
co uz ma. Ale to je fuk, obcas se to stava. Jenze rekneme, ze reklamu poslete 
5.000 recipientu. Az prijde za tri mesice, dalsi prodejce telefonu, komu poslete 
ty esemesky potom? Lide si nekupuji mobil ctyrikrat do roka (s vyjimkou meho 
mladsiho bratra ;-).

---> Treti problem je otazka virtuality uspechu. Pokud se nekdo dobrovolne 
stane cilem reklamy (proboha, to je drsny!), tak za to neco ocekava. Tim 
necim muzou byt penize, jako v pripade webu, kde za shlednuti reklamy 
dostavate kredity a jednou za mesic sek. Pak bych si dal setsakra velky pozor 
na to, jestli to neni jen dira na penize. Ale nemusi jit o financni vyhody prime. 
Abych se drzel vyse zmineneho prkladu s reklamou na happy hours, treba jen 
neradi platite moc penez za piti, a tak pravidelne s manzelkou obchazite akce, 
date si jedoho panaka za svy, jednoho na ucet podniku (pro manzelku), a pak 
jdete domu...

Mno, a to bychom meli. Je mi fakt jedno, kolik je panu Cendrovi let, jestli ma 
svuj server, nebo jestli svym zamestnancum plati. Tohle jsou totiz jen formalni 
znaky, ktere neovlivni efekt kampane.

--
=M=



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 11:45 CEST