Re: otazka PV/UIP pri stanoveni ceny reklamniho media

From: Martin Kopta (martin.kopta@garcon.cz)
Date: 12. 01. 2001, 21:01 CET


---> Bonjour,

mel bych na zde pritomne odborniky ranec hloupych dotazu:

Premyslel jsem nad tim, jak stanovit vychozi cenu reklamy na serveru 
a vzal jsem si na pomoc i vysledky z iAuditu, tehdy jeste rijnove. 

Vim toho o cenach reklamy malo, ale tusim, ze servery s UIP od 500 
do 5.000 za den obvykle prodavaji svuj prostor za ceny mezi 300 a 700 Kc 
(maji take vice PV a urcite i vyssi naklady). Podival jsem se ale 
na vysledky iAuditu a zrodilo se ve mne velke EJHLE!

Je tu server s Finance, ktery mel v rijnu 1.198 PV.den, resp. 
17.834 UIP.mesic. Pak je tu server Formule1 (hned o radek nize), ktery
prilakal 1.198 UIP.den, resp. 17.494 UIP.mesic. Pomer UIP.den/mesic je 
u Financi 6,2 % u Formule 6,8 %. Z tohoto pohledu se jedna o servery 
srovnatelne -- Jenze (!) server Finance zobrazi 512.807 PV.mesic, kdezto 
Formule1 jen polovinu 241.482 PV.mesic. Pomer PV/UIP vychazi tedy u Financi 
na 28,75, kdezto u Formule1 13,80 (pro srovnani u meho serveru je to 3,60).

Cim mohou byt takto rozdilne vysledky zpusobeny?

1/ Pomer ctenaru k UIP je mozna u Financi dvojnasobny nez u Formule1.
2/ Formule1 smeruje ctenarovu pozornost mimo vlastni server.
3/ Finance podavaji dvakrat vice zajimavych informaci.
4/ Formule1 ma lepsi navigacni strukturu a je schopna prinest 
   vycerpavajici informace/sluzby na mene strankach.

Bohuzel u rijnovych vysledku iAuditu se nepracuje s hodnotou session, coz 
je skoda. Session by bylo mozno vytvaret i podle zaznamu v log souboru. 
Jednalo by se o IP-based session, narozdil od visits (cookie-based 
session). U kazdeho pozadavku je vedle IP uveden i cas pozadavku, pokud 
je mezi pozadavky z jedne IP prodleva delsi nez je delka session (20--30 
minut), vykazal by audit novou session. Tim by se mohl vyresit castecne 
muj problem. Jak dlouhy cas travi ctenar na kazdem ze serveru? Vysledek 
by mohl byt uvaden jako delka celkem (soucet delek vsech session) nebo 
jako prumerna delka session, pripadne doprovozeno poctem session.

Pomoci session by se dalo treba prokazat to, ze pocet PV je u jednoho ze 
serveru umele generovany (ankety, hodnoceni kvality, diskusni prispevky, 
spatna struktura serveru ap.), ze tedy delka prohlizeni jedne stranky je 
na jednom serveru vyrazne kratsi nez na jinem. (zajimava hodnota pomeru PV 
za session vztahnuta k delce session). 

Tyto informace by jiste prispely k lepsi kontrole zadavatelu inzerce nad 
reklamnimi kampanemi.

Pokud bych napriklad vedel, ze na serveru jsou stranky pri rozliseni 
800/600 pixel dlouhe obvykle 4,5 obrazovky, pak ma ctenar na prohlizeni 
meho top-banneru cca 30 % celkove doby stravene na strance. U stredoveho 
banneru (na spodni hrane prvni obrazovky) cca 40--50 % doby, u spodniho 
banneru 0--11 % celkove doby. Pak je jiste zajimave, jestli zaplatim 
0,70 Kc za zobrazeni banneru na delku 20 % ze 3 minut, nebo z pulminuty.

To jsou ovsem informace, ktere zatim nezname (ne z nezavisleho zdroje). 
Snad se to zmeni s produktem iDot, ktery (pokud jsem daval pri vyvoji 
pozor) pracuje s cookie-based session, tedy visits.

Chci se Vas tedy zeptat:

Za predpokladu, ze by sociograficke slozeni ctenaru a tematicke zamereni 
serveru Finance a Formule1 bylo totozne (jinak totiz ma otazka nema 
velkeho vyznamu), ktery ze serveru ma mit drazsi reklamni prostor?

Mam se jako inzerent spise zamerit na server Mobil, jehoz pomer PV/IP.den 
cini 14,61, anebo je pro mne zajimavejsi Mobilmania s pomerem 29,60?

(Omlouvam se cPressu za mensi manipulaci, vztazeno k PV/IP.mesic je rozdil 
Mobil:Mobilmanie jen cca 54:62 PV/IP.mesic. I tak ale doufam, ze vysoky 
pocet je zpusoben tim, ze za jednou IP se schovava treba 5 ctenaru. 
Ovsem nevim, jak se popasovat s tim, ze pomer IP.den/mesic je u je 
Mobilu 12,5 %, kdezto u Mobilmanie obvyklych 6,8 %. Tenhle problem vyresi 
jedine vysledek zalozeny na cookie-based visits.)

*Nez se opet prihlasi treba Martin Hosek, rad bych upozornil, ze mi jde 
ciste o problem srovnani hodnoty inzerce mezi servery na zaklade auditu 
navstevnosti. Nemam nic proti iAuditu. Chapu, ze soucasna metodika neni 
vubec relevantni pri srovnavani serveru mezi sebou navzajem (viz vyse 
zminene problemy), ale ze slouzi hlavne pro reflexi trendu v ramci 
jednoho serveru.*

--
=M= Le Garçon n'existe pas! ==========================[http://garcon.cz]=
FingerPrint B3 E4 24 1A A1 A3 CA D0  A5 CE 79 ED E3 A7 04 01  E2 AA CA E6



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 11:41 CEST