Mel jsem ted moznost planovat jednu kampan, ktera ma bezet v CR i na Slovensku. Mel jsem tak moznost trosku hloubeji poznat i slovensky reklamni trh z pohledu Cecha, tak bych vas chtel seznamit s mymi poznanimi :-) Upozornuji, ze nejsem odbornik, tak berte vysledky jako ciste orientacni :-) Kampan ma charakter, ze cili na masu, nikoli na uzce specializovanou skupinu, berte toto tedy prosim v potaz. Porovnaval jsem tedy portaly se srovanatelnymi formaty. 1. Zasah ceskeho uzivatele je 3 az 6x levnejsi nez stejny zasah na Slovensku! Srovnaval jsem tyto portaly a jejich ceny... Cechy: Seznam.cz - homepage - 185x85 - 100.000 Kc/tyden - zasah 700.000+, cena zasahu 0,14 Kc Atlas.cz - homepage - 150x120 - 70.000 Kc/tyden - zasah 280.000+, cena zasahu 0,25 Kc Centrum.cz - homepage - 250x90 - 70.000 Kc/tyden - zasah 280.000+, cena zasahu 0,25 Kc. Slovensko (prepocteno na Kc pro lepsi srovnani): Atlas.sk-homepage - 150x120 - 52.000 Kc/tyden - zasah 45.000+, cena zasahu 1,15 Kc Zoznam.sk-homepage - 468x60 - 1.000.000 impresi - 337.000 Kc - zasah 220.000+, cena zasahu 1,53 Kc SZM.sk-homepage - 468x60 - 700.000 impresi - 84.000 Kc - zasah 110.000+, cena zasahu 0,76 Kc 2. Ceniky, mediakity, profesionalnost atd. Cechy jsou v tomto ohledu pomerne dost napred. V Cechach je standard mit profesionalni cenik na webu, na Slovensku neni. V Cechach se jiz reklamni terminologie pomerne sjednotila, na Slovensku jsem se setkaval s uzasnymi pa-tvary jako "co dostanu", "za kolik", "s jakou kvalitou" atd. Udivuje me napr. i neprofesionalita jak jsou stale slovenske ceniky zpracovavany, oskliva grafika, neprehlednost, trosku az komedie. 3. Prodej reklamy na casove obdobi x na imprese Z pohledu media buyera planujiciho plosnou kampan je pro me daleko pohodlnejsi kdyz si muzu na portalu koupit reklamni format na tyden s garantovanym zasahem nez pracne prepocitavat imprese (i kdyz ty byly pokladany za velkou vyhodu internetu, tj. schopnost presne merit, myslim, ze opak je pravdou). V Cechach muzete pohodlne koupit reklamu na casove obdobi s garantovanym zasahem, na Slovensku je to jeste dost komplikovane. 4. Zaver Co se tyce prodeje reklamy je Slovensko cca 2 roky zpet za Ceskou Republikou. To Slovakum ale vubec nezazlivam a neni to nic ponizujiciho. Slovensko podle meho nazoru musi jeste projit drastickym snizovanim cen reklamy, aby se internet stal plnohodnotnym mediem. Proc je Ceska Republika tam kde je (a ne, ze by byla nejak vysoko :-)), je podle meho nazoru zpusobeno tim, ze Seznam cca pred 2 roky drasticky snizil cenu reklamy na homepage, stahl klasicke bannery, zavedl nove formaty. Treba HTML kod 185x85 pixelu za 100.000 Kc/tyden, garantovany zasah 700.000+ a 8.000.000 impresi. To uz se fakt pak blizime tomu GRP televize :-) Seznam tak "brutalne" rozhybal reklamu v CR a neni tak nahodou, ze ma na 3 mesice dopredu vyprodanou homepage. Proste vytvoril produkt, ktery inzerenti chteji. Ostatni portaly pak nasledovaly. Timhle si musi Slovensko jeste nutne projit. -- Jan Barta Obchodni reditel/Sales Director B3net, s.r.o. Klidna 37, 162 00 Praha 6 (+420) 777 767 773, jan.barta@b3net.cz www.b3net.cz, www.nabit.cz NEW: Creative Mobile Award winner http://www.b3net.cz/tiskove.php?l=1&a=17
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 25. 12. 2002, 11:18 CET