Dobrý den pane Prokope, děkuji Vám za Váš názor na www.dane24.cz a za blahopřání k úspěšnému startu projektu. Svůj názor jsem opíral o komerční pohled na věc a zjednodušeně řečeno, jsem jím nechtěl říci nic jiného než to, že podnikatelé a společnosti by se v první řadě měli sami zabývat "byznys plánem" své webové stránky. Přenechávat tuto stránku převážně nebo dokonce jenom na webmasterech mi připadá mírně řečeno optimistické. Podnikání samo o sobě je totiž velmi složitou oblastí, se spoustou specifik v rámci jednotlivých oborů, oblastí závislou na znalostech toho či onoho trhu, chování zákazníků, konkurence apod. Ještě jednou děkuji za Váš názor a jsem s pozdravem Ing. Miloš Hovorka, www.dane24.cz -----Original Message----- From: Marek Prokop [mailto:mprokop@prokopsw.cz] Sent: Saturday, November 30, 2002 7:49 PM To: 'reklama@nawebu.cz' Subject: Obsah vs. forma (bylo: anonymni weby) Pane Hovorko, Blahopreji vam k uspesnemu startu projektu. Vase stranky dane24.cz na mne pusobi dobrym dojmem a rozhodne jsou nadprumerne kvalitni. I vas prispevek o priorite obsahu je velmi rozumny. Presto jste se v nem dopustil urcitych zjednoduseni (zcela pochopitelnych vzhledem k vasi profesi), ktere bych si dovolil okomentovat. > jako odborník na obsahovou stránku webu - > tedy daňovou oblast a vůbec na celý trh > s daňovými infomacemi Chapu sice, ze jste to myslel trochu jinak, nicmene "odborník na obsahovou stránku webu" rozhodne neni totez jako odbornik v oboru, o kterem dany web pojednava. Obsahovou strankou webu se zabyvaji informacni architekti, webovi textari (copywriteri) a v pripade casto aktualizovanych webu tez editori. To vse jsou specializovane profese orientovane na web jako specificke medium. Zjednodusene receno, psat pro web je neco zcela jineho, nez psat pro "papir". > Odborníci na technickou oblast samozřejmě > přizpůsobili celou koncepci webové stránky > mému obsahovému požadavku > ... > Zásadně rozhodující je tak podle mého názoru > obsahová náplň webové stránky, které musí > umět odborník na "formu" naslouchat a plnit její > požadavky. K tomu mam dve poznamky: 1) Zrejme kladete rovnitko mezi "odborniky na technickou oblast" a "odborniky na formu". Tim byste asi vetsine webdesingeru neudelal radost. Z cele siroke palety syntetickeho oboru zvaneho webdesign predstavuje totiz technicka problematika par procent a to ostatni jsou discipliny veskrze humanitniho razu, i kdyz obcas s castecne technickym rozmerem. 2) Druhou poznamku mam ke slovu "rozhodujici". Ackoli je obsah u webu vaseho typu bezesporu tim *nejdulezitejsim* faktorem, zcela jiste neni *rozhodujicim*. Rozhodujici je totiz vzdy ten nejslabsi clanek. Web s vynikajicim obsahem, avsak nizkou pristupnosti ci pouzitelnosti je totez, jako vyborna kniha se slepenymi listy, nebo vysazana necitelnym pismem. Nezavisle na svem obsahu jsou takovy web i takova kniha k nicemu. Mimochodem, poznamka na okraj: vite o tom, ze vase vstupni stranka http://www.dane24.cz/pages/prehlrub.asp?id=44&typ=r ma Google PageRank (GPR) 0 a nejde tedy v Googlu nalezt? To je pomerne vyjimecne a svedci to o nejake neprijemne chybe, nebot GPR 0 (na rozdil od *zadneho* GPR) je dusledek penalizace, ktere se pravdepodobne hned tak nezbavite. > "forma" nemůže podle mého názoru nikdy > být tou určující složkou webové stránky > nebo být dokonce obsahu vnucována. Zde bych si opet dovolil nesouhlasit. Na webu je forma *vzdy* vnucovana obsahu. Jinak to proste neni mozne, protoze web je medium (jako kterekoli jine) se svymi specifickymi moznostmi a limity. Plati to samozrejme pro vsechna media, jenze u tech si to mozna neuvedomujete, protoze je mate dokonale zazita. Napr. kniha nasilne vnucuje romanu zcela neprirozene cleneni na stranky a ve srovnani s napr. filmem drasticky omezuje jeho formalni vyrazove prostredky. Mozna se vam to zda samozrejme, ale pisu o tom proto, ze mnoho tvurcu moznosti a omezeni webu nerespektuje a snazi se o formy, ktere jsou sice mozna idealni z hlediska daneho obsahu, avsak na webu vubec nefunguji. > Mnohé firmy to řeší tak, že dají > webmasterovi své základní požadavky > na tvorbu stránky a on si potom všem > udělá po svém Coz je presne ten spravny postup. Samozrejme za predpokladu, ze tim "webmasterem" je kvalitni profesional na tvorbu webu. Neznam firmu (samozrejme s vyjmkou tech, ktere se tim zabyvaji), ktara by umela "vymyslet" svuj web. Navrhnout web je totez, jako navrhnout budovu. Divadlo si take samo nenavrhuje novou budovu. Musi pouze urcit jeji *cilove parametry* -- velikost, pro kolik lidi, pro jaky typ repertoaru, atd. Vse ostatni, pocinaje architektonickym navrhem, pres dekor na opone a lustry, az po ergonomii pisoarovych musli a rozvody elektriny, musi navrhovat specialiste, ktere zadna normalni firma nema k dispozici. > Průzkumy názorů mezi uživateli internetu chybí, > marketingovou stránkou internetu a analýzou > podnikání na internetu se zabývá málokdo. Proc si myslite, ze chybi pruzkumy a ze se marketingem a podnikanim na internetu nikdo nezabyva? Prave ze zabyva. Problem byva jedine v tom, ze pomerne malo ceskych projektu si muze pri svem startu tyto odborniky dovolit. Na druhou stranu ale toto know-how, vcetne: > Velmi důležité jsou i analýzy chování uživatelů > internetu atd. vznika ve firmach, ktere nejake internetove projekty jiz delsi dobu provozuji. Mnoho uspechu preje, Marek Prokop * Novinky pro webove autory: http://www.sovavsiti.cz/weblog/ * ----------------------------------------------------------- reklama ----- Linux - tajemstvi zbaveny. http://www.root.cz ------------------------------------------------------------------------ - Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni: http://reklama.nawebu.cz/ --- Příchozí zpráva neobsahuje viry. Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz). Verze: 6.0.408 / Virová báze: 230 - datum vydání: 24.10.2002 --- Odchozí zpráva neobsahuje viry. Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz). Verze: 6.0.408 / Virová báze: 230 - datum vydání: 24.10.2002
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 02. 12. 2002, 09:57 CET