RE: medialky vs "nezavedene" servery

From: David Matyas (david@imachina.cz)
Date: 25. 06. 2002, 15:59 CEST


Zdravim,

	padlo tady i me jmeno tak to zkusim trochu zesiroka. Stav, ktery dnes
muzeme v oblasti prodeje internetove reklamy sledovat je z velke casti
vysledek jedne  historicke chyby medialkomedialnich zastupitelstvi, ktera v
kombinaci s nekolika dalsimi dosla az do tohoto stavu . Predem se omlouvam
za delku ale pro lepsi pochopeni je asi nezbytne podivat se trochu do
historie a mam tu vyhodu, ze to mohu udelat na internetove pomery pomerne
hluboko :)

 Zhruba v roce 98 se zacala "vice" prodavat internetova reklama, velkou
zasluhu na tom maji predevsim servery ktere se intenzivne snazili o
osvetovou cinnost v teto oblasti. Tyto servery take mely a po pravde receno
maji celkem vysostni postaveni, protoze tyto standardy vytvarely a navic
naucily sve klienty proc je vyhodne na nich nakupovat. Potom ale prislo
nekolik veci, ktere tuto snahu dosti nabouralo

1) vzniklo prvni mediazastupitelstvi, v dusledku potreby financovat sve
ovecky se vsak vice zamerilo na prisun penez od inzerentu, nez na
zkvalitnovani sluzeb pro sve opravdove klienty ( tedy SERVERY ).
- Dusledek - servery zacaly zaostavat protoze nemeli dostatek penez na
rozvoj svych sluzeb a v mnoha pripadech ani na provoz

2) nektere servery ( rikejme jim zlatokopecke  ) zacali pouzivat svuj cenik
jako "hadr" a zacaly nabizet ceny vyrazne pod tim co mely uvedeno v ceniku
( rikam to z vlastni zkusenosti, protoze v te dobe jsem se zarputile snazil
udrzet pozici nemenneho ceniku a jsem rad, ze se to jednomu nejmenovanemu
serveru dodnes vyplaci :)
- Dusledek - po pozvolnem nastupu velkych hracu pusobil Interent
a) neduveryhodne ( kolik je vlastne cena za reklamu 20,-Kc nebo 2000,-Kc a
platime za impresi hit transakci nebo se na to radsi vykaslem rovnou)
b) byl nachylny k ruznym specielnim provizim " Kdyz nam to dali provizi u
serveru XY takovou, tak nam to dejte take nebo zapomente na penize od nas"


3) " probudily" se reklamni a medialni agentury a zjistili, ze jim utikaji
penize za "nejaky" Internet a zacali se "bit" o sva prava. Protoze ale nakup
jednoho televizniho spotu zabere X casu a nakup prostoru na Internetu zabere
X krat 20 casu potrebovaly si nejak na sebe vydelat a proto jim ruzne
specialni, nadstandardni bonusy a provize velmi vyhovovaly a kdyz uz si na
to zvykly tak proc to tak nenechat a do budoucna jeste nepritvrdit.

4) Mediazastupitelstvi "zavetrily" a nabidly reklamkam a medialkam, ze jim
usetri cast casu X krat 20 a naplanuji jim cely internet a jeste jim
poskytnou i provize
Dusledek -  Diky tomuto stavu potrebovaly jeste vetsi provizi ( zivi se uz
nejen reklamka,ale i medialka s pozadavkem na nadstandardni zachazeni ) a
tak pritahly srouby u nejslabsiho - u malych serveru a jako jiz tradicne u
tohoto stavu zustalo.

Takto nejak tedy vypadal trh nekdy v rozmezi let 1999 -2000 je to velmi
zkratkovite, pokud bude mit nekdo zajem muzu rozebrat dopodrobna jeste vice,
ale uz takto jsem dlouhy :)

Od te doby se tento stav jen zhorsuje s nekolika dalsimi aspekty, ktere se
do tohoto procesu promitaji
* velke servery vybudovaly v nekterych oblastech dostatecne silne postaveni
aby mohly rict na vysoke bonusy a slevy NE
* zkvalitnil a zdrazil se medialni vyzkum a medialni audit a ten je ted
nejsilnejsi zbrani pro rozhodovani zda umistit nebo neumistit reklamu na
techto serverech. Tyto argumenty jsou castecne spravedlive ( nejste ve
vyzkumu = nejste duveryhodni a nemuzeme vas srovnat s ostatnimi ) a castecne
nespravedlive ( nejen cisla ukazuji na kvalitu serveru, je dulezite take mit
dobrou strategii, koncept a nabidku produktu serveru a o to se maji starat
mediazastupitelstvi pokud na to server sam nestaci )
* zacaly se "kumulovat" bonusy a slevy z obratove silnejsich odvetvi s
Internetem - "Kupte si u nas TV spot nebo tiskovy inzerat a dostanete slevu
na Internet"
* zacalo se prodavat vice na kvantitu ( zabere to min casu pro agentury a
tim nejsou naklady nad rezii) nez na kvalitu ( kvalitni koncept kampane,
strategie, vytvareni novych formatu a individualni pristup k potrebam
klientu ) a v tomto budu jsme si myslim hodne spalily prsty my, protoze at
chceme nebo nechceme o tyto sluzby na tomto trhu proste neni moc zajem (
budu velmi rad pokud me nekdo vyvede z omylu :)

Postupem casu se tak upevnovala pozice medialnich agentur pridruzenych k
velkym reklamnim kolosum,  totalne se zacal bortit model
medialkomediazastupitelstvi ( protoze popravde receno na tomto trhu NIKDY
nebylo a dodnes neni mediazastupitelstvi v pravem slova smyslu a takovyto
hybrid nikdo zivit nechce) a roztristene siky malych a strednich serveru
zoufale volaly po penezich za nekvalitni sluzby na ktere nemely penize aby
je rozsirily a zkvalitnily ( omlouvam se za pausalizaci vim, ze to tak v
nekterych pripadech neni, ale moc jich neni ).

Tot tedy jen strucny pruzrez, protoze je docela zajimave podivat se na veci
v historickych souvislostech. Co bude dal tot otazka, kterou si s dovolenim
necham pro sebe :) uz takhle jsem se rozepsal vic nez jsem zvykly a prace na
nasich projektech pro tech par klientu, kteri maji i na nasem trhu zajem o
"alternativni" projekty vola.

--
David Matyas | mail david.matyas@imachina.cz
iMACHINA s.r.o. | Zerotinova 35 | 130 00 Praha 3 | Czech republic
tel. (+420 2) 22 59 22 81 | fax (+420 2) 22 59 22 84
www.imachina.cz | finalist Cannes Cyber Lions 2002 category A01


> -----Original Message-----
> From: Martin Bartoň [mailto:martin@cdr.cz]
> Sent: Tuesday, June 25, 2002 8:53 AM
> To: nokia@logo4u.cz
> Subject: Re: medialky vs "nezavedene" servery
>
>
> >> Samozrejme,  ze si nedelam iluze, a necekam, ze to nekdo
> potvrdi, budu
> >> se  moc  divit,  kdyby  z  nich  nekdo alespon odpovedel.
> Co na to pan
> >> Hlavenka,  Antos, Lahvicka, Matyas, Veis, Kocman, Barta a
> dalsi. Tem
> >> na  ktere  jsem  si nevzpomnel se omlouvam. Pripadne i
> tem, ktere jsem
> >> mozna uvedl nepresne, a do vyse uvedene skupiny nepatri.
>
> > Ale, vsichni nahle odjeli na dovolenou, nebo co to mlceni?
> Nebo jsem take
> > doted jen zil v naivni predstave o fungujicim trhu a
> kapitalismu v Cesku?
> > Znamena to ze maji pravdu skepticti anonymove, ze muzu
> zavrit nase servery a
> > poslat 30.000 ctenaru ke "kamaradum", jen proto ze se s
> nikym "spravnym"
> > neznam?
>
> Treba se behem dne jeste nekdo ozve. Ale jak jsem rekl, neverim tomu.
>
> >> A  jeste pro pana Jesenskeho. CD-R server je jak v iDotu,
> tak ve Spiru
> >> a navic je i zakladajici clen SVITu pri UVDT.
> >> Martin Barton
>
> > Dekuji Vam za informaci, ale zda se ze o moc lepe nez my na
> tom diky temto
> > pravidelnym nemalym vydajum nejste ...
>
> Nevim,  jak na to jste vy, ale my cim dal tim lepe. Jde to pomalu, ale
> stale.  Take  nezustavame  s  rukama  v  kline a neplaceme
> nad nezajmem
> medialek.  Svych  klientu  uz  take  par mame, navic se snazime ziskat
> penize i jinak.
>
>
> >                       Jarek Jesenský
>
> >             www.GSM4U.cz, www.Tobacco.cz
>
>
> >
> --------------------------------------------------------------
> ------------
> > Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni:
http://reklama.nawebu.cz/


--------------------------------------------------------------------------
Archiv konference, navod k odhlaseni/prihlaseni: http://reklama.nawebu.cz/



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 27. 06. 2002, 17:02 CEST