Ach ti novinari - detektivka k vode:)

From: Jiri Waisser (jiri.waisser@clark.cz)
Date: 27. 07. 2001, 14:18 CEST


Dobry den.

Drive jsem v teto konferenci nacrtl podezreni, ze clanek p.Cermaka v Reflexu
byl ucelovy a jako lobby tistene reklamy.  Vcera jsem si koupil Reflex
(c.30) a moje podezreni se prohloubilo. Prispevek je dost dlouhy, takze jen
kdo ma cas. Je to lehke cteni, takze to neberte prilis vazne.

Kdo si chce v letnim parnu pocist, at cte dal. Body jsou trideny v
chronologickem poradi.
spolecnosti
1. Internetova reklama zacala v posledni dobe viditelne  "uzirat"  z kolace
vyhrazenych prostredku  pro reklamu ze zadavatelskych spolecnosti.
	a. Tistene casopisy s urcitym zamerenim na obsah i cilovou skupinu ctenaru
pocitili odliv nebo pokles (nebo neplneni planovaneho rozvoje) ve vsech
smerech diky 	internetu .  S cilovou ctenarskou skupinou , ktera se kryje s
skupinou uzivatelu internetu (vyssi vzdelani, aktivni pristup k zivotu a
zajem o okolni deni).
2. Internet pomalu ale jiste prevzal tu stafetu informacni studnice s
nejaktualnejsim  a komplexnim obsahem - normalni tistena reklama se pomalu
neobejde bez www adresy a mailu jako zdroje aktualnich informaci. V novinach
a televizi se jako informacni zdroje uvadi stranky a servery. Takze
informace v casopisech (radio a TV zdarma(vyjma koncese) takze nezahrnovat)
a novinach maji spise hodnotu vylucnosti a kvality autora nez hodnotu
informace jako takove (vse se jednou objevi na netu).
3. Ve stejne dobe (mozna 1 cislo pred) kdy vysel kontroverzni
demagogicky(kdo chce prida si uvozovky) clanek o internetove reklame byl v
Reflexu zmenen design ala Internet - jakozalozky v horni paticce stranek,
kostickovany systemovy font rubrik. Nektere rubriky byly prejmenovany (o tom
dale).
4. Komentare na extra.cz z rad odborniku poukazovaly spise na nesmyslnost
vyvodu autora a uroven clanku jako celku (s dilcimi snahami o vyvraceni
konkretnich argumentu, ale to v pripade clanku spatne konstruovaneho moc
nejde a jedine spravne je pouze konstatovani, ze vysledek je spatne a tema
bylo autorem nepochopeno) nez by se prely primo s konkretnim obsahem a
nadnesenymi otazniky. Naproti tomu byly souhlasne komentare laiku, ktere
pouze bez podstatnych argumentu a znalosti veci  pritakavaly  autorovi
("komu vadi reklama at zvedne ruku, my ho v reflexu otisknem"). Uroven
"novackeho" poradu kotel.
5. Komentare byly obcislo pretisteny ve vyberove forme s celostrankovym
komentarem pana Cermaka, jenz v clanku chtel vyvolat mirny dojem couvani a
zaroven vlastni pravdy, ackoliv popletl nekolik pojmu dohromady (prouzkova
reklama mu najednou nevadila a spis mu vadily (popisoval) nove formy reklamy
jako letajici bannery apod) - tedy umne posunul svoji argumentaci tak, aby
mu zustali podklady sveho postoje, ackoliv ve zdrojovem clanku mluvil mirne
o necem jinem. Zajimave je, ze komentare byly upraveny (s informaci o
redakcni uprave na konci) kdy treba u meho prispevko zmenil prijmeni(sic! V
komentari jsem ho napsal spravne i mu poslal 2 maily po prvnim clanku
spravne, proste nejaky editor chtel byt chytrejsi nez vlastnik jmena),
zkomolil nazev sluzby (andrenaline a bez .cz jen v tistene forme ne u
zdrojoveho prispevku na netu- u ostatnich nazev spravne vcetne koncovky .cz)
a co horsi, upravou prosel i nazev meho prispevku, ackoliv jsem sam zvolil a
pouzil jiny a jimi pouzity nazev posunul vyznam meho prispevku emotivne
jinam (kam chtel editor, ne ja), coz se zrejme hodilo pro nadpis cermakova
komentare "Chladnou hlavu panove"). Nektere Komentare ostatnich pritakavacu
podepsane osobnim jmenem opet svedci o dustojnem vyberu a argumentacnim
poli.  Zkratka manipulace s obecnym minenim ctenaru jak vysita.

6. Ted to nejlepsi na zaver:
	V poslednim reflexu se tema zase vratilo. Na strane 40 v modrem sloupci je
otisten bez souvislosti (duvod udrzet tema a "bojovou frontu" zrejme)
komentar jakehosi Libora Svobody, ktery potvrzuje argumentaci p.Cermaka v
puvodnim clanku. Opet citove vyjadruje svuj negativni postoj k reklame okolo
sebe (kdo ho nema, ze?) a mluvi do duse webmasterum.  Vysledkem je tedy v
ocich ctenaru skorovani Cermaka vuci oponentum.
	Aby to nebylo vsechno, na protejsi strance se do tematu obul Cermakuv
kolega Ivan Straka, autor sloupku puvodne pojmenovanych GLOSA.  Zde
argumentuje ve prospech nazoru p.Cermaka tim, ze normalni reklamu prece muze
vyhodit do kose, televizi prepnout a internetova ze ho stve kvuli zatezovani
lince a agresivite - jako kdyby cetl text na strankach v rychlosti
internetoveho spojeni. Tedy podsouval rovnitko Zatizena a pomala linka= Malo
informaci prectu(prevedu do sveho vedomi). Pro laicke ctenare uvadi chybny
udaj o reklame na "CLIO vidle", ktera byla na uvodce lupe. Uvadi ji jako
nutnou klikaci, jinak by nebyl zobrazen obsah coz je nepravda (par vterin
reklamy , pak zobrazeni obsahu lupy - pan Antos me muze kdyz tak opravit,
jestli se pletu). Laik aniz by znal pravy stav veci si pomysli neco
negativniho o nenasytnych zabednenych webmasterech, co nevychazi vstric
vlastnim navstevnikum,  a da za pravdu  "reflex" skupine novinaru, kteri
prece do internetu vidi jak nikdo jiny, i komentare otistene to prece
rikaji!
	Nejvetsi humor je, ze puvodni nazev sloupku GLOSA pane Straky je
prejmenovan od zmeny designu na nazev jeho domeny - GENTLEMAN.CZ - velikost
nazvu rubriky 9,5x0,7cm. Dobry tisteny banner:) nemyslite? "clickrate" to
bude urcite mit vysoky, i ja si ted "kliknul". Tento autor, ktery si umistil
tak netradicne svuj banner (predpokladam ze zdarma) chce rozdavat rady a
rozumy spravcum ostatnich sajtu, ze vlastne bannerovou reklamu nepotrebuji a
jak je otravna a zbytecna. Prijde mi to jako pikantni paradox. Jeho vlastni
slova "At hlavne provozovatele neroni krokodily slzy, jaci jsou chudaci a
netvrdi, ze reklama na internetu je nutna k zivotu. Neni.".  Ma pravdu. On
ji urcite nepotrebuje. Ja se na svych strankach klidne vzdam reklamy, kdyz
mi bude kazdy mesic Reflex tisknout URL s kratkym textem v rozmeru
9,5X0,7cm:). A dokonce to neni ani barter nebo vymena - na gentleman.cz neni
odkaz na Reflex, jen na extra.cz. Tomu rikam vyhodny pomer!

	Aby to nebylo vsechno. V rubrice Pata kolona na strane 18 se p.Cermak, po
zkusenostech s prvnim clankem o reklame, pousti do odbornych uvah o
srovnavaci reklame. Na jedne strane to nesouvi, ale vzhledem k obsahu celeho
cisla ano. Zkratka asi do toho uz poradne vidi:). A nejhezci dovetek na
konci "jsem rad, ze jste tuto patou kolonu docetli az sem. Rekl bych, ze je
o dost lepsi, nez bezne byva. Milos Cermak".  No comment. Respektive,
nechysta Reflex srovnavaci reklamu, ze u nej je reklama vyhodnejsi nez na
internetu?:)


Takze co to cele znamena? Nemyslite, ze to ma nejaky ucel a cil?

P.S.:  Psi stekaji, karavana kraci dal. A berte to s usmevem.


Pekne leto preje

               Jiri Waisser
ADRENALINE, Mr.Lin(x)
http://www.adrenaline.cz



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 11:45 CEST