RE: superstitials?

From: Holis Jiri (produkt@atlas.cz)
Date: 22. 03. 2001, 10:51 CET


> Zdravim,
>
> muzete nekdo vysvetlit co je to superstitials, kdyz se nad tim tak
> rozplyvaji na Lupe?
> http://www.lupa.cz/clanek.phtml?show=1438 (ale momentalne je Lupa jaksi v
> rozkladu :( )


Pokles prijmu na Inetu vyhrabava z hrobu jine formy inzerce

Nad nudlemi se smraka. Objemy prijmu z nudli jdou stale dolu. Inetove firmy
propousteji a krachuji. Ochotnych investoru ubyva. Akcie leti dolu. Uz jako
by chybel jen Noe s archou pripravenou na kopci:) Znervozneli inetovi
firemnici se chytaji pred lety vymyslenych a notne otravnych forem inzerce,
jakou pouzivaji skoro jen eroticke servery. Prvni je vyskakujici okno s
nudli. Kdyz se objevi, vetsina lidi mu ji hned utre (z tohoto duvodu jen
nerad chodim na Geocities.com). Druhou formou je "interstitial". To je snad
to nejstrasnejsi. Po kliknuti na nejaky odkaz se napred vylihne cela stranka
s reklamou, setrva kolem 30 vterin a teprve pak dostanete, oc jste puvodne
zadali.
Treti podobou je "superstitial". Ma hodne spolecneho s interstitialem, ale
neni az tak krajne otravny. "Vtip" je v tom, ze data inzertni stranky se
natahuji spolecne s vyzadanou strankou a ulozi se do kese. Kdyz pak kliknete
na nejaky odkaz, vyskoci inzertni stranka z kese a juka na vas do doby, nez
se natahne puvodne zadana stranka. Ovsem - cim rychlejsi je spojeni, tim se
cas projekce inzertni stranky zkracuje. Reklamnici to resi tim, ze na
strance je tuplik pro zruseni stranky. Tim se superstitial stava otravnejsi
podobou vyskakujiciho nudloveho okna. Licenci na superstitial ma firma
Unicast. Uctuje si $5 za 1,000 vystavenych inzertnich stranek. Reklamni
agentury nebo i primo provozovatele serveru uctuji od $35 do $90 za 1,000
stranek.

Podle pruzkumu se na celkovem reklamnim inetovem trhu podileji tyto podoby
inzerce pouhymi 3% (2% uz pripadaji na superstitials). Jejich obsah se
sklada ze spousty dat ruznych formatu (animace i zvuky). Klikaci uspesnost
superstitials je udajne az 12%. U nudli byla zpocatku rovnez vysoka, dnes je
pod 1%. AltaVista uvadi, ze klikaci uspesnost superstitialu zamereneho na
volby presidenta USA byla dokonce 16%. Podobne vysokou i mnohem vyssi
uspesnost mely sveho casu i nudle. Je fakt, ze multimedialni celostrankova
inzerce muze mit vyssi pusobnost. Ta se ovsem ztraci od chvile, kdy je vseho
moc. Pak uspesne nastupuje stare dobre prislovi, ze vseho moc skodi.

Firmy zduvodnuji svou rostouci pritulnost k superstitials tim, ze v rozhlase
a TV to tak prece je a funguje to. Kdyz nekdo srovnava stary zpusob dodavky
obsahu do rozhlasovych a TV prijimacu s Internetem, opravdu uz nevim, co si
o nem myslet. Mozna jeste Internet nevidel? A pokud videl, pak zhola netusi,
co vsechno je a jeste bude "tam nekde" za tim, co videl.

Na vsech tech knourajicich inetovych firmach, ktere vyhazuji investicni
miliardy do kanalu, mne neprestane udivovat, proc nezalozi nejaky
multimiliardovy fond a nenechaji nekoho vymyslet, co udelat, aby se zvysila
sance na preziti jich samych. V kratke historii Inetu se stala nejedna
chyba. Jednou z nich je zanik projektu, ktere pripravovaly mikroplatby pro
cely Internet. Kdyby se dala surfarum napr. sance zvolit mezi mikroplatbou
za navstevu stranky a superstitialem, kde by byl problem?

Uz nekolikrat jsem se pred lety zabyval otazkou mikroplateb za navstevy
stranek, ktere pro mne maji svou informacni hodnotu. Denne navstivim v
prumeru 30 stranek (clanku, resp. pojednani), za jejichz obsah bych klidne
dal 20 haleru za kazdou, tj. 6 korun denne, 180 Kc mesicne. Zda by na
takovych strankach byla jeste nudle nebo nebyla, by mi bylo jedno (stejne
mam stabilne vypnutou grafiku). Ale nesmelo by tam byt nic dalsiho (zadna z
vyse uvedenych otravnych forem inzerce).

Kdo kupuje denni tisk a casopisy, da za ne mesicne mnohem vic, nez by dal za
dvacetihalerove stranky. Ty dvacetniky by hraly v rozpoctech serveru
vyznamnou roli. K tomu jednou bude muset dojit, stejne jako k tomu dojde u
nabidek hudebnich skladeb. Rozhodovani, ktere stranky ci skladby opatrit
mikroplatebni cenovou visackou a ktere ne, by bylo na jejich nabizecich.
Casem vetsina lidi pochopi, ze za odber prace druhych lidi se holt musi neco
dat. Coz vubec nevylucuje nabidku spousty zalezitosti bezplatne. Uz dnes se
projevuje nutnost neco uctovat za hodnotne informace, ktere si vyzadaly
spousty prace - napr. na serverech s konkretnejsimi vedeckymi informacemi.
Ty ale vyzaduji mesicni ci rocni predplatne. Tudy cesta nevede. Z nabidky
tech serveru mohu chtit jen neco, ne vsechno. Abych platil po $10 kazdemu ze
serveru za precteni tri clanku tu tam, tu onde...dekuji, nechci.

Zakopany pes je mj. v tom, ze se inetovy prostor neposuzuje jako jeden
rezervoar informaci, ale jako relativne nekonecny pocet roztristenych
ostruvku, ktere spolu nemaji vubec zadne vazby. Webovske protokoly tomu
vydatne napomahaji. Ze to tak dal nikam nepovede, je jasne prave v hudbe.
Site peer-to-peer naznacuji smer. Lze si velmi snadno predstavit, ze treba i
clanky budou v takove "rezervoarove" nabidce. Stejne jako hudebnikum bude -
a mnohym uz je - zcela jedno, zda je nabizi nejaky urcity server, nebo jsou
v siti peer-to-peer, ceka to i autory clanku. Ba co vic - autori budou
vedet, ze v komplexnim rezervoaru je lidi najdou spise a casteji, nez na
nejakem jednom izolovanem serveru buhvikde. Podobne jako se hudebnici stanou
nezavislymi na kamenicich, stanou se i autori nezavislymi na jednotlivych a
omezujicich zprostredkovatelich nabidky jejich vytvoru. Coz nevylucuje
moznost urcite podoby spoluprace s nimi.

Myslite, ze je to nemozne? Predstavte si treba, ze si slozite prisun clanku
do svych vlastnich novin podle autoru, kteri se zabyvaji problematikami, jez
vas zajimaji, a jejichz pohledy a styl vam vyhovuji. A mate noviny jako
hrom. Uctete a udiskutujete se do bezvedomi:) Ted jeste vytvorit
technologicke zazemi takoveho rezervoaru, implementovat do nej mikroplatby a
vsechno bude razem hodne jinak nez dosud. Myslenka, ze se vsechno vrati
zpatky k tvurcim lidem, se dnes povazuje za prinejmensim nekrestanskou,
stejne jako za kazde totality. Je jasne, proc. Protoze bere kapitalovou a
jinou moc manipulantum, kteri si z vysledku tvurci prace jinych lidi masti
pysky ad limitum. Bez takoveho parasitismu by jich vetsina skoncila nekde u
ponku (a kdovi, zda vubec).

Ne vsechno pracuje na tomto neblahem principu - napr. redakce novin a
casopisu dnes holt ani nemohou jinak, nez tak, jak cini. Jejich prace ale
bude za nejakych deset let vypadat dost jinak a bude obsahovat jen to
nejkvalitnejsi a nejsmysluplnejsi ze vsi redakcni prace, protoze se oprosti
od soucasnych stresujicich a manipulativnich tlaku, ktere na redakce
dolehaji. Totez se tyka hudebniku a hudebnich producentu. Era najimatelu a
preprodejcu vysledku prace, kterou bude mozne distribuovat elektronicky, se
neodvratne blizi ke svemu konci.

Dobra diskuse k veci se spoustou zajimavych postrehu a informaci -
Non-banner Ads Coming to the Web - je na Slashdotu. Najdete tam i povidani o
zkusenostech s programy, blokujicimi inzerci, javascriptove otravovani
surfaru atd. Namatkou napr. The Proxomitron nebo WebWasher. Doporucuju vasi
pozornosti.

Zdroj: New York Times a BAJT

s pozdravem Holis Jiri



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 10. 08. 2001, 11:42 CEST